Hejhej!
Jag har två scenarion som jag behöver hjälp med i min enskilda firma:
1) Jag har bokat en tågresa för att göra en intervju för min uppdragsgivare. Jag har kommit överens med uppdragsgivaren att lägga till denna resan på fakturan som jag skickar för även resten av arvodet, för att jag ska få resekostnaden utbetald. Jag har skapat en verifikation för resan och bokfört den mot konto 5800 (Resekostnader), 2641 (Debiterad ingående moms) och 2010 (Eget kapital). Resan kostade 445,28 kr + moms (6%) 26,72 kr. Hur skriver jag detta i en faktura? Vad kallar jag artikeln, och vilken momssats ska jag använda? Uppdraget avser text, så momssatsen för själva texten kommer att vara 6% (pga upphovsrättsligt material).
2) Jag har bokat ytterligare en tågresa med SJ, och bokfört denna på samma sätt som resan jag beskrivit ovan. Den enda skillnaden är att jag enbart ska fakturera resan till min kund, och inte något annat arvode för uppdrag. Det enda som kommer att stå på den fakturan är alltså resan. Resan kostade 306,61 kr + moms (6%) 18,39 kr. Hur benämner jag detta, och vilken momssats använder jag här?
Tacksam för svar snarast!
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.