Hej.
Startade enskild firma tidigare i år och pratade med skatteverket och bekanta angående bankkonton för företaget. De sa att man kan använda sitt privata personkonto till enskilda firman men att det underlättar att ha ett separat konto.
Första fakturan gick ut innan jag hann öppna ett separat konto och jag har därefter alltså använt endast mitt egna personkonto för företaget, fått in betalningar och betalat kostnader. Detta har jag bokfört på konto 1930. Och håller självklart koll på vad som gäller företag och vad som är privat.
Men nu när jag läste om detta så verkar det som att jag gjort helt fel? Att företagskonto 1930 i BOKFÖRINGEN endast gäller företag vet jag, men måste man alltså ha ett BANKkonto för detta?
Nu har jag ju personliga inkomster och utgifter på samma bankkonto, men det har förstås inte bokförts.
Skatteverket sa förut att bankkontot inte har något med bokföringskontot att göra men nu verkar det som att det inte riktigt stämmer.
Och ja, fr om januari ska jag endast använda ett separat konto för företaget, men behöver hjälp att reda ut detta nu.
Mvh
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.