Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Max1985
UTFORSKARE

Hur fakturerar jag resor

Hej, jag ska genomföra en workshop för en kund och dom ska betala mina resor genom att jag fakturera dom. (Dom vill även ha kvitto).

 

Jag ska betala för tåg, taxi och hotell (alla olika momssatser).

Ska jag då i en faktura gör en "artikel" för respektive tjänst "tjänst".

 

Jag tänker att exempelvis så gör jag en "artikel" som benämns "tåg", och där jag väljer "tjänst 6 %" och den total kostnaden med moms. 

 

Är det så jag ska göra för att det ska bli rätt?

Tacksam för vägledning. 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då det inte är samma momssats för en kostnad när den vidarefaktureras så räcker det med en artikel som ni kallar för omkostnader resor eller liknande och den artikeln skall ha 25% moms eller den momssats som din huvudverksamhet har.

Det fungerar så för du säljer inte själva tågresan t ex utan vidarefakturerar ett utlägg (en tjänst att du har rest med tåg) då blir momsen annorlunda.

Så min rekommendation är att du skapar en artikel för resekostnader sedan kan du själv välja om du vill dela upp kvittona på olika rader på fakturan eller om du vill slå ihop alla omkostnader och lägga på en rad enbart.  Du summerar ihop nettobeloppen på respektive kvitto och lägger på moms.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim, tack för tydligt svar.

Bara för vara helt säker så gör jag ett exempel för se så jag verkligen förstått rätt.

 

Exempel: Tågresan kostade mig totalt 1000 kr ex moms .

Då skapar jag en artikel för "tågresa" med netto beloppet 1000 kr och i detta fall med moms "Tjänster 25 %".

 

Med detta exemplet ovan har jag tolkat dig rätt? 
Mvh Max

 

Hej

Det är exakt så som jag menade så du har tolkat svaret helt korrekt.
/Joachim

Stort tack 😊

Hej,

jag har en liknande situation som Max, men jag förstår inte alls hur jag ska göra med SJ:s biljetter. 

På kvittot står totalpriset för resan (256.00 kr), följt av "varav 16.93 kr moms och bokningsavgift 17.00 kr".  

Om jag lägger in 256 kr i en momskalkylator med 6% momssats blir det 14.49 kr moms, det stämmer alltså inte med vad som står på kvittot. 

 

Vad blir kostnaden för tågbiljetten ex moms? Dvs det belopp jag ska vidarefakturera till min kund.

Kan jag använda mig av kvittots "varav 16.93 kr" i vidarefaktureringen även om det inte stämmer i kalkylatorn?

 

Med vänliga och smått uppgivna hälsningar,

Gustav

Hej

Du skall mest troligt inte fakturera kunden med 6 % moms av den anledningen att du inte säljer tågresor utan du säljer en tjänst att du har rest med tåg.
Så resekostnaderna du har skall ha samma momssats som det du säljer i övrigt. 

Enklaste sättet att hantera det på är att ta nettobeloppet och lägga på 25% moms (Ifall de varor och tjänster du säljer har 25% moms)

momsen kommer inte stämma med det du lagt ut eftersom det inte är samma momssats du skall använda när du fakturerar kunden.

/Joachim