Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jakob1
MEDLEM

Hur får jag in ingående balans att stämma mellan skatteverkets och vismas skattekonto?

Hej, jag är kassör i en ideell förening och har upptäckt att jag på skatteverkets konto i början av året hade 5182 kr. Jag vill nu lägga in detta som ingående balans, IB, i inställningar.

 

Jag skulle tro att jag vill skriva 5182 kr på kontosaldot för kontonr:

1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
Men behöver därefter ett motkonto för att "saldot" ska bli 0 kr. 
 
Undrar hur jag ska göra här för att det ska bli rätt?
Tack!
3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om det fanns mer tillgångar än vad som var bokfört ska eget kapital justeras, om det inte är så att föreningen hade en icke  bokförd skuld som beloppet på skattekontot var avsedd att täcka. Tex för skatt och arbetsgivaravgift eller moms för föregående år. Du måste reda ut vad beloppet avser innan det går att säga vilket konto som ska krediteras. 

Jag tror jag kanske hänger med. Jag glömde nämna att det är nytt för föreningen att använda visma så det finns inget underlag från föregående år i visma. Men summan som finns på skattekontot på skatteverket var en summa som föregående kassör förde över under föregående år pga. "bra att ha kapital ifall något dras" ... - Det var således ingen skuld som behövde täckas.. 

Jag tänker att debet går till 1630 som eget kapital, men vilket konto kan jag kreditera?  

AnnicaL
CHAMPION

Det måste ju finnas ett underlag i form av en balansräkning för förra året. Det är de siffrorna som ska in som ingående balans i visma. Banksaldot minskade ju då när kassören betalade in till skattekontot. Men finns det inga skulder blir Eget kapital motkonto  20xx.