Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Hur gör jag ? Inventarier / anläggningsregister

Hej !

Har  Enskild Firma och håller nu på att starta igång ett Aktiebolag. Rörelsen i EF kommer att fortsätta i AB:t

I EF finns inventarier som alla har bokfört värde 0 på grund av att priset ej överstigit 1/2 bb. Min fråga är nu hur jag bär mig åt för att flytta över inventarierna till AB:t och få in det i AB:s anläggningsregister utan att det blir några kostnader. Rörelsen fortsätter i AB:t med samma inventarier för i EF.

Så tacksam för svar från någon som kan och vet.

Mvh

Kajo46

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då du inte har något värde på dem så behöver du börja med att kontrollera vad marknadsvärdet idag är.

Sedan får du "köpa" dem av dig själv genom att lägga in det som en utlägg i aktiebolaget om du inte vill föra över några pengar till dig privat. En kostnad måste det bli då du faktiskt köper in saker till aktiebolaget.

2893 kredit (Marknadsvärdet)
5410 Debet (Samma marknadsvärde)

Då dessa inventarier inte överstiger 1/2  presibasbelopp så behöver de inte lägga in i anläggningsregistret. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

Tack för snabbt svar. vad är en underprisöverlåtelse och hur fungerar det ? Har läst att en sådan överlåtelse kan ske utan beskattning. Jag vill ju inte betala skatt för inventarierna i min Enskilda firma ( över brytpunkten dessutom ) när verksamheten fortsätter i Aktiebolaget, det är ju samma rörelse.

Skulle vara tacksam om du kan förklara för mig som inte har en aning hur det fungerar och vad jag kan göra.

Klistrar in det svar jag googlade fram nedan:

En underprisöverlåtelse innebär att en tillgång, utan att det är affärsmässigt motiverat, överlåts antingen utan ersättning eller mot ersättning som är mindre än det marknadsmässiga värdet. En överlåtelse som uppfyller villkoren för underprisöverlåtelse blir inte föremål för uttagsbeskattning.

 

Får dock ingen förklaring på hur jag ska gå tillväga och svårt att få fram på nätet.

// Kajo46

Hej

Frågan gällande vad som gäller för underprisöverlåtelse gör du bäst i att höra efter med skatteverket för att få hjälp med. Det är en mängd regler och paragrafer som måste uppfylas för att man skall få överlåta tillgångar till ett underpris och det är dessvärre inte något som vi kan svara på här i forumet. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim