Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man - i bokföringen - för att ändra summan på bankkontot så det stämmer?

Hej

Någonstans på vägen sedan jag skaffade programmet för typ tio år sedan, minns ej när och hur, har det blivit fel i summan som beskriver vad jag har på mitt bankkonto.

Har tänkt tidigare att det inte spelar någon roll så länge jag spar alla papper och kan visa hur det var. 

Men. Nu tänkte jag inför 2020 rätta till så att det står rätt.

Kassan har jag redan rättat till genom att omföra det som var där till bankkonto så nu står det noll på kassan som jag vill att det ska göra då alla pengar i företaget finns på bankkonto.

Dock visar det sig vid en koll att summan i EF för vad jag har på banken understiger det reella antal kronor som finns på bankkontot.

HUR gör jag nu för att få rätt summa där?

Kan jag bokföra en egen insättning även om jag inte flyttar några riktiga pengar, dvs inte göra någon transferering i verkliga livet? Bara för att det ska bli rätt summa på raden bankkonto i EF alltså.

Eller går det att vänta tills jag gör bokslut/deklaration och korrigera det där utan att göra någon "insättning".

Alltså: kan man bokföra en insättning utan att den görs "på riktigt" och är det då "egen insättning av pengar" som används? Eller någon annan?

ELLER går det/är det bättre att vänta till bokslut/deklaration och ändra summan som står på raden bankkonto där och då?

Vänligen Marie

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hejsan,

jag tycker du ska göra rättelsen på en vanlig manuell verifikation med precis den beskrivning du givit i frågan. Rätta saldot till vad det ska vara och använd kontot för egen insättning som motkonto. Då stämmer det när du kommer till att göra bokslut. Sen bör du stämma av varje månad framöver att saldot fortfarande stämmer, dvs att alla transaktioner som gjorts över bankkontot är bokförda 😉 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja kan man göra så, alltså göra en egen insättning utan att sätta in pengarna (som ju redan är där) så gör jag nog det. Komplettera med en förklaring varför och spara med bokföringen. Det påverkar ju inte resultatet på något sätt, eller hur?!

Och jo, numera ska jag stämma av varje månad istället för att bara låta det rulla på. 😄

Tack för svar!!