Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helepop
MEDLEM

Hur hanterar ni kunder som undanhåller intäkter?

Gör redovisning åt en enskild firma som jag kommit på med att försöka ”gömma undan” en försäljning av en lastbil som ingått i verksamheten.

Jag har alltså inga underlag från försäljningen, eftersom kunden valt att inte lämna in dem. Han har tidigare låtit andra transaktioner gå till ett bankkonto som jag inte har tillgång till (har bett att utöver företagskontot även få tillgång till det kontot, men blivit nekad med svaret att ”där har jag mina privata grejer sedan årtionden tillbaka”). Köpeskillingen för bilen finns ju sannolikt på det kontot, så omöjligt för mig att få reda på några belopp.

Det finns en liten möjlighet att han inte förstår att bilen ingick i verksamheten. Dock har han under hela innehavet lämnat in underlag för alla kostnader för den bilen, vilka jag då bokfört i verksamheten.

Hur hanterar ni sånt? Vad gör man? Frånsäger man sig kunden, anmäler man honom till skatteverket?

Jag kan förstås konfrontera honom om detta, men har inte så stor lust till det. Tror han skulle försöka slingra sig ändå. Hur skulle ni göra?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Oj det är ju ett bokförings/Skattebrott i grunden så enda är att försöka få honom att förstå allvaret i detta. Finns dessvärre inte något annat sätt.

/Joachim