Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skogshöjden
UTFORSKARE

Hur läser man in IB för 2023 när man började använda Evisma mitt under 2023?

Hejsan, jag är en kassör i en samfällighet där vi efter många år i excell bestämt att köpa in eVisma-tjänst. Samtidigt passade vi på att göra förening momspliktig. Jag hade full upp med löpande bokföring: att få igång fakturering, bokföra första 5 månader med bildunderlag och inser nu att det finns inga IB för 2023. Jag tittar febrilt lite på olika forumtrådar men hittar inte hur jag ska göra. Tacksam för tips eller länk, för jag vet inte hur jag ska hinna göra alla delar av bokslut nu.  Fråga 2: jag fick inbetalning på kundfakturor 2 januari och undrar om jag kan ändra verifikationsdatum för att det ska komma på förra årets resultat eller låta det vara på 2024? Fråga 3: kommer mina obetalda kundfakturor periodiseras automatiskt eller behöver jag göra något åt det? Stort tack för svar på åtminstone fråga 1! Mariana

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Under Inställningar och Räkenskapsår och IB har du möjlighet att lägga in IB för 2023.

 

Om ni använder Kontantmetoden kommer era kundfakturor att bokföras på 2023 när ni kör momsredovisning. Det gäller även de som betalades i januari.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Skogshöjden
UTFORSKARE

Hej och tack, Roffe! Ja, vi använder Kontantmetoden och jag ser att inbetalningar för 2 st kundfakturor är registrerade hos banken men är inte inlästa i Evisma än, bör jag invänta dem så de dyker upp i Evisma och försöka bokföra på 2023, innan jag kör momsredovisning? Tack, Mariana