Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

vismaquery
MEDLEM

Hur man Redovisa varje E-handel försäljning

Vi har e-handel. När jag läste på Skatteverket skrev de att varje order ska redovisas i visma istället för att redovisa fakturorna. Min fråga är att kan vi bara rapportera den totala försäljningen istället för att registrera varje försäljning på visma? Vi har en betalningsfil för varje försäljning i excel-fil som vi kan visa som bevis på försäljning. Behöver vi verkligen lägga in varje beställning

 

Nedan är texten från Skatteverket:

 

I din bokföring behöver du redovisa varje försäljning för sig så att det går att se hur mycket du har sålt och vilken momssats du har använt. Du kan alltså inte använda avräkningsnotorna som visar din nettoförsäljning från företaget som hanterar dina betalningar.

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det måste hanteras som det står på skatteverket. Detta för att det räknas som kassaförsäljning och då måste man bokföra varje försäljning på det datumet som den faktiskt ägde rum. Så dessvärre är du tvungen att göra en redovisning/bokföring av varje dags försäljning.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

vismaquery
MEDLEM

Okej förstår. Men frågan är hur man gör det manuellt om försäljningen är i tusental varje månad? Har Visma någon lösning på detta? Är det möjligt att importera beställningsfilen i VISMA?

Hej

Du sammanställer det per dag så kan som mest bli 31 bokföringar du behöver göra som mest. Dvs man sammanställer allt som skett varje dag och gör en total kontering av detta.

Finns olika e-handelslösningar som går att integrera med eEkonomi. jag kan dock inte dessa integrationer speciellt bra så skulle rekommendera att du ringer in till support för mer information om dessa.



Joachim
 

Vad betyder det när du säger "31 bokföringar du behöver göra som mest". Menar du 31 bokföring på en månad? så en bokföring varje dag?

Hej!

 

Ja precis, det blir som mest 31 per månad eftersom man sammanställer allt som skett varje dag och gör en total kontering per dag av detta. Om man inte haft någon försäljning alls en dag så görs ingen kontering den dagen.

 

Ha en fin dag! 

/Pamela