Hej! Jag vet att i enskild firma är jag och företaget samma, men jag vill inte ta ut för mycket och över mina tillgångar. Så snälla hjälp mig- hur ska jag räkna?
Förra året 2021 var resultat före skatt 560.576 kr och efter justering av egenavgifter o annat 440.706 kr- och av någon anledning står det Årets resultat på konto 8999 -615.229 kr.
Slutlig skatt står det 210.223 (betalat in 186.444 och betalade då in 23779 kr i kvarskatt- från mitt eget konto- är det korrekt?)
Min fråga är- hur ska jag veta vad jag med got samvete kan ta ut- vad som blir kvar. 440.706- 210.223? Blir ju ingenting kvar....
Tacksamma hälsningar, Pia
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Årets resultat i bokföringen blir nästan aldrig samma som resultatet från deklarationen, i och med att detta är det bokföringsmässiga resultatet och det andra är det skattemässiga resultatet. Så att dessa inte stämmer med varandra behöver nödvändigtvis inte vara något fel, eftersom det bokföringsmässiga så påverkar även skattefria intäkter och ej avdragsgilla kostnader resultatet.
Om du betalar din skatt från ditt privata konto eller företagets spelar ingen roll när du har en enskild firma, då skatten är en privat kostnad och kan betalas både med privata pengar och företagets. Detta då du är den enskilda firman. Det är svårt att ge råd kring hur mycket som är okej att ta ut för dig utan att ha full insyn i din bokföring, men här finns det ett hjälpmedel som kan hjälpa dig att räkna ut vad du kan ta ut. Det är dock aldrig bra att ta ut så du inte har några pengar kvar på kontot, utan du bör ha så du åtminstone kan betala dina kortfristiga skulder och eventuella andra skatteskulder såsom moms m.m. I princip så kan du räkna ut hur mycket du förväntas betala inom närmsta perioden och hur mycket du kommer få in och sedan kan du avgöra hur mycket du skall ta ut. Oftast är det bäst att inte ta ut stora summor samtidigt utan istället göra löpande egna uttag som en form av "lön" för att bättre hålla koll och inte råka ha några pengar att betala skulder.
Kanske någon annan användare i forumet som kan dela med sig av sina tips hur de tänker kring sina egna uttag i enskild firma?
Ha det fint!
Josefine
Tack Josefine! Det var ju kul med Lönekalkylatorn!
En fråga till- om jag nu väljer att betala in den extra skatten från företagets konto så krediterar jag konto 1930. Men vilket debiterar jag? 1630, 2012,2013 eller 2510?
Med varma hälsningar, Pia
En sak till förresten- i lönekalkylatorn vars rapport man kan ladda ner utförligt av (super!) står det "Eftersom din taxeringsbara förvärvsinkomst är högre än 430 200 kr behöver du betala statlig skatt". Men ligger inte 2021 på 523.200 kr?
Hej igen!
I och med att du är en enskild firma så blir skatten en privat kostnad, så den kan du bokföra mot 2012 eller 2013 beroende på hur du brukar hantera den preliminära skatten m.m. i din bokföring. Enskilda firmor brukar normalt sätt inte hantera 1630 då skattekontot är en privat tillgång och inte en tillgång i företaget, men om du brukar bokföra dina skattehändelser mot detta kontot så hanterar du istället själva betalningen från företagskontot med 1930 K och 1630 D och när skatten dras på skattekontot blir det 1630 K och 2012/1013 D.
Hm ja det låter som att de siffrorna nog inte är uppdaterade helt, så den kalkylatorn kanske inte var den bästa att utgå kring just när man behöver betala statlig skatt eller inte. I år (2022) så är gränsen 540 700 kr. Jag kan tyvärr inte hitta någon annan kalkylator som är uppdaterad med de rätta siffrorna, men principen av beräkningen kan du fortfarande följa där du dock behöver ta hänsyn om du skulle komma över skiktgränsen som då inte är 430 200 numera utan 540 700.
Ha det fint!
Josefine
Tack Josefine!
Det konstiga är att när jag skaffade det nya löneprogrammet Lön Smart så bokförs arbetsgivaravgifter just på konto 1630 automatiskt. Först på kredit och sedan vid inbetalning på debit och 1930 blir då kredit. F skatt har jag tagit på 2012 och moms på 2650.
Men phew, det var ju bra att skiktgränsen höjts. Jag tycker fortfarande kalkylatorn var jättebra!
Tack igen, Pia
Hej igen!
Ah ja, det brukar bli per automatik. Den antar att man använder 1630 även om man är enskild firma om man har anställda, för att lättare hålla kolla så att arbetsgivaravgift och skatt blir korrekta när man har anställda. Så länge du även bokför själva betalningarna till skattekontot gällande arbetsgivaravgift och skatt mot 1630 så är det lugnt, vilket det verkar bli enligt vad du beskriver.
Ja det var ju skönt det, vilken tur!
Ha en fin helg.
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.