Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur mycket kostar datorn efter avdrag?

Hej!


Jag ska köpa in en dator till min enskilda firma till en kostnad av 24 000 kr + moms. Det är mitt första inköp så jag undrar hur man ska räkna ang avdrag. Är det endast skatt som dras av? Hur är det med egenavgifter? 

För att få fram vad datorn kostar efter avdrag, hur räknar man? Låt säga att min skatt ligger på 30%.
24 000 kr minus 30% = 16 800 kr. Tänker jag rätt?

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Nej. I din EF kommer kostnaden på 24 000 att reducera dina egenavgifter (ca 30%) så där kan du säga att du "tjänar in" 7 200 kr.

 

Hur resten kommer att påverka din totala skattesituation när du deklarerar i vår är omöjligt att säga utan att känna till andra inkomster och avdrag (privata). En viss positiv effekt bör det dock ge.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack RoffaK för svar!

Så det är alltså egenavgifterna som reduceras vid avdrag för utgift i EF?
Jag har hittills trott att det var skatten, dvs att man inte betalar skatt på i detta fallet 24 000 kr.

Förstår att det är mycket annat som spelar in också.

Hej

 

När du deklarerar din NE-bilaga kommer kostnaden att reducera egenavgifterna (ca 30%) innan resultatet från näringsverksamheten bifogas din Inkomstdeklaration 1.

 

Vilka skatteeffekter som sedan uppstår är svårt att beräkna men ytterligare 20-30 % skattereducering är väl rimligt i ett normalfall och i så fall blir effekten ca 3 360-5 040 kr till.

 

Då "kostar" datorn ca 12 000-14 000 "efter skatt". Och som sagt andra delen blir ju väldigt hypotetiskt beräknad men räcker kanske för att du ska tycka att det är motiverat med ett inköp.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Då förstår jag hur principen med avdrag funkar och ungefär hur mycket det kan handla om.

Maria