Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur registrerar jag en UE faktura som innehåller moms men som inte skulle ha gjort det?

Vilket konto ska jag använda för en UE faktura som innehåller moms när den inte skulle göra det eftersom det är omvänd skatteskyldighet? Och hur ska den ställas upp? 
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Antingen får du påpeka detta för leverantören att du ska ha faktura utan moms. Då måste du uppge ditt VAT nummer eller så bokför du det som ett vanligt inköp där momsen ingår i beloppet. Du får inte dra bort momsen
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är påpekat och blir på nästa faktura. Men denna faktura kan jag alltså bokföra på konto 4000 som ett vanligt inköp av varor men tar med hela beloppet men tar ej med momsen på ett konto? 
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Mattias!

Ja precis, då får du ta upp totalbeloppet på kostnadskontot.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Men bara för förtydliga mitt problem fortfarande lite osäker nämligen. Det gäller ett ROT arbete där jag som HE fick fakturan från elektrikern med moms där momsen egentligen inte ska vara med. Jag sammanställde hela fakturan till kund och tog med el fakturan med moms. Nu måste jag betala el fakturan med moms till elektrikern och hur ska jag ställa upp den så att ingående och utgående moms belopp synkar? Det är min fråga i helhet.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du inte ska dra av momsen så bokför du istället totalbeloppet som du har betalt på kostnadskontot. I eEkonomi gör du som så att du går till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Lägg in totalbeloppet i rutan för Totalbelopp. Hoppa över rutan Varav moms. Sedan lägger du till kostnadskontot som du tänkt använda och lägger totalbeloppet även här, eftersom du inte ska bokföra momsen separat.

Moa