Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur undvika bolagsskatt?

Hej, 

 

Jag driver en mediebyrån och ska köpa in medieutrymme åt min uppdragsgivare för 1000 000 kr. Jag har fakturerat beloppet till min uppdragsgivare som förskottsbetalat likviden. Således har jag nu 1 000 000 kr på mitt företagskonto som skall investerar i olika mediekanaler. 

 

Troligtvis är det så att endast ca 300 000 kr kommer att investeras under 2019. Således kommer det att se ut som att jag gör en vinst på 700 000 kr för 2019. Men det är ju inte sant. Det är pengar som ska investeras åt min uppdragsgivare. 

Hur löser jag det här så att jag inte får betala bolagsskatt på de 700 000 kronorna?

 

 

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Om det ska avräknas mot framtida inköp så bör det vara ett förskott från kund, konto 2420.

Men det hänger troligtvis också på hur ditt avtal med kunden ser ut. Det är avtalet som styr när intäkten ska redovisas, men det brukar ju vara i samband med leverans.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Tack för ditt svar. 

 

Avtalet säger bara att "mediebudget skall betalas till leverantören i förskott". Ja, avräknas mot framtida inköp låter rätt. Så bokföras mot konto 2420 alltså. 

 

Jag har skickat iväg en vanlig kundfaktura på 1 000 000 kr exkl.moms. När den inbetalningen inkommer hur ska jag bokföra den då? Skulle vara jättesnällt om du kunde visa med kontoexempel. 

Mvh/Camilo

En annan möjlighet är att boka upp upplupna kostnader som möter beloppet. Vilket som blir mest rätt vete katten men jag skulle nog tycka att förskott är det bästa. Då får du boka omsättning och kostnad varje gång som pengarna nyttjas vilket ger en bättre redovisning av ditt flöde. 

Och som jag tolkar det så blir detta ett förskott som skall momsas i sin helhet. Dina inköp bör väl vara 25% moms i sin helhet som det ser ut. 

Isf så bokas förskottet kredit 2420 och moms 2611. Sedan så tror jag att du, konstigt nog, skall redovisa denna moms helt utan någon omsättning. Och sedan när du levererar tjänsten, d.v.s i ditt fall får en kostnad som du betalat så debiterar du 2420 och krediterar lämpligt omsättningskonto. Men ingen moms. Det här kan komma att leda till frågor från Skatteverket men troligen inte. Som framgår av bifogad länk så skall man som omsättning redovisa vad man levererat och på rad 05-08 redovisa moms på förskott. Märkligt men sant....https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareramoms/fyllaimomsdeklarationen.4.3a...

Dock så kan det bli skillnad om du har olika momssatser på det du levererar.... Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för ditt svar. Jag fick en rekommendation på följande kontering. Vad tycks?

Bokföra förskottsbetalning från kund
1930 debet - 125 000 kr
2611 kredit - (25 %) 25 000 kr
3001 kredit - (25 %) 100 000 kr
3499 debet - 100 000 kr
2420 kredit - 100 000 kr

Bokföra bort förskottsskuld till kund
3499 kredit - 100 000 kr
2420 debet - 100 000 kr

Hmm. Gör du så där så blir det iofs rätt vad gäller resultatpåverkan men du redovisar egentligen fel till Skatteverket även om det blir rätt på momsrapporten. 

Även om det kan verka konstigt så tror jag att man skall kontera så här:

Bokföra förskottsbetalning från kund
1930 debet - 125 000 kr
2611 kredit - (25 %) 25 000 kr
2420 kredit - 100 000 kr

Bokföra bort förskottsskuld till kund
3001 kredit - 100 000 kr
2420 debet - 100 000 k

 

Du får då iofs momsdiff både vid rapporteringen av förskottet och vid bortbokningen. Men rent konkret så blir det ändå rätt. Du skall ju redovisa momsen vid inbetalningen men du har inte haft någon omsättning och du skall redovisa omsättningen vid bortbokningen men momsen är redan redovisad. Brottas själv med det här tänket då man alltid vill att momsdeklarationerna skall stämma men Skatteverket bryr sig inte om det längre så vitt jag vet. Jag kan kolla mer efter kl. 10 då BL öppnat. Det är en rätt intressant fråga som kan vara bra även för oss att vet....

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt engagemang och hjälp. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till. 

 

(Om momsdeklarationen diffar. Går det ens att slutföra den i Visma då? Programmet kanske säger ifrån).



Nu har jag kollat och min tes är helt korrekt och det är så Skatteverket vill ha det. Skulle det inte funka i Vismas program så har Visma helt enkelt fel. Det skulle absolut gå i Visma Administration men det kan ju vara så att automatiken i eEkonomi ställer till det... Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Grymt!

 

Tack för suveränt detektivarbete 😄


Lär bli en uppdatering i den här tråden när det är dags för momsredovisning i eEkonomi. Stay tuned!