Hej
jag ger lite information som jag läst mig till med förbehåll att jag inte greppat detta ännu.
Jag har skickat en fråga till bokföringsnämnden om IFRS 16 påverkar bolag som redovisar enligt K2.
Dock
TROR jag att det
INTE påverkar
K2 bolag utan endast de bolag som redovisar enligt K3/ IFRS.
IDAG för
K2K2: årsredovisning i mindre företagFöretag som tillämpar BFNAR 2016:10 Årsredovisning i mindre företag (K2) ska redovisa alla leasingavtal som operationella, d.v.s. som hyresavtal (BFNAR 2016:10 kommentaren till punkt 7.10).
IFRS 16 som jag förstått det avser att alla leasingavtal ska hanteras som tillgång/skuld i balansräkningen på liknande sätt som K# bolag idag hanterar finansiella leasingavtal.
Detta är i normalfallet redan så
i K3 bolag / de som tillämpar IFRS att för sk finansiella leasingavtal vilket är de vanligaste leasingavtalen företaget som leasar har ansvaret för utrustningen och har restvärdesrisken mm.
För operationella leasingavtal så hanteras de innan 2019/IFRS 16 inte i balansräkningen - men det ska alltså ändras nu -
åtminstone för K3 bolag /IFRS. Operationell leasing så har leasegivaren ansvar för försäkring restvärdesrisk mm på leasobjektet.
Se mer om leasing varianter nedan.
https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-leasingOm jag förstått detta korrekt så är det alltså om man i sitt
K3/IFRS - företag har leasade objekt med operationell leasing - som man måste omdefiniera och ta med i balansräkningen.
Just nu
TROR jag att detta
inte avser
K2 bolag - återkommer om detta när jag fått svar - eller om andra i forumet vet.