Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ideell förening ingående balans

Hjälp. 

Jag har tagit över bokföringen i en idrottsförening och skall nu börja använda Visma eEkonomi.

 

Hur skall jag lägga in den ingående balansen? Vi har inte tillgång till någon tidigare bokföring utan bara fått tillgång till saldot på bankkontot. Vilka konton skall jag boka in den ingående balansen på(debet, kredit)?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. För att ni skall få rätt siffror och rätt balanser så är det viktigt att försöka hitta den gamla bokföringen, så att ni kan följa det tidigare årets balansrapport. Dessa utgående balanser blir detta räkenskapsårets ingående balanser. Annars så kommer ni få fel i bokföringen då det inte bara finns pengar i företaget utan även något form av eget kapital, skulder, och andra tillgångar. Bokföring behöver sparas i minst 7 år, så det borde finnas hos den gamla kassören/revisorn eller någonstans i lokalen som idrottsföreningen har. 

 

Tyvärr går det inte att hjälpa dig mot vilka motkonton du skall bokföra saldot mot så att dina ingående balanser kan balansera, då det är individuellt vad som finns i bokföringen. Så se om du kan få tag på den gamla kassören, eller kanske någon ordförande/revisor som har bättre koll på vart den gamla bokföringen finns. 

 

Ha det fint och lycka till!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret men självklart har vi kontrollerat med de personer som finns kvar men ingen vettig info finns.

 

Den senaste kassören har tydligen fuskat i ett antal år och sedan stuckit så det enda vi har just nu är kontroll över vilka pengar som finns på kontot samt att vi inte har några skulder.

 

Hur skall jag göra för att kunna skapa en ingående balans utifrån dessa förutsättningar? Vad behöver jag göra?

Hej Mikken,

Precis som min kollega Josefine har skrivit så har vi ingen möjlighet att hjälpa dig med vilka motkonton som du skall bokföra saldot mot för att få den ingående balansen att balansera. I och med att situationen är som du beskriver så tycker jag defintivt att du ska ta kontakt med en redovisningskonsult som kan vägleda och ge råd i hur du kommer vidare. 

 

Om du inte har en redovisningskonsult och vill ha hjälp att hitta någon så kan du söka fram en redovisningsbyrå via vår hemsida eller så slår du oss en signal på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig att hitta rätt. 

 

/Tinna