Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johannes
MEDLEM

Idrottens BAS-kontoplan

Jag är kassör för en idrottsförening. Fram tills nu har det används en hemmasnickrad kontoplan men jag är i färd att byta till idrottens BAS-kontoplan. Stöter dock på patrull för kontona 305x som i idrottens plan används för intäkter vid match/träning. Jag kan byta namn, men jag kan inte ta bort momskoden och beskrivningen som inte går att ändra stämmer ju inte längre.

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det finns konton som är kopplade i systemet som inte går att ta bort momskoder på. Det man får göra istället är att skapa nya konton utan momskod 
Om vi tar 3050  som exempel så kan du skapa ett nytt konto som t ex heter 3056 ge det en benämning som du vill ha och välja att inte ge det kontot någon momskod. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Även 3056 (Försäljn varor till EG 25% momspliktig) är ju låst till en momskod och artikelkontering, men jag förstår principen. Alla konton 3051-3058 är låsta, så det är flera gånger man behöver göra anpassningar. Nån annan föreningskassör här som stött på problemet?

Hej

3056 var enbart ett exempel på ett konto. Om du går in under Inställningar > Kontoplan så ser du vilka kontonummer som är upptagna. Väljer ett nummer som inte finns med i kontoplanen från början.

Som jag skrev så är systemet inställt med en hela del låsta kopplingar som inte går att ändra på. Du är definitivt inte först att stöta på detta problemet. har fått hänvisa kunder tidigare att skapa nya konton.

/Joachim