Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Immateriell anläggningstillgång som har minskats med avskrivning - eEkonomi

Jag bedriver ett AB och utöver  min vanliga verksamhet, fick jag en idé och lät bygga en webbsida som ett extraprojekt för 150 000kr. Denna kommer att bli inkomstbringande med tiden. Kostnaden för den skrivs kontinuerligt av och i o m det så sjunker ju värdet på webbsidan som immateriell tillgång. Det känns inte rätt. Måste jag fortsätta avskrivningarna när jag börjat med det, eller kan de uphöra?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan upphöra med dem närhelst du önskar. Aktiebolagslagen stadgar bara om försiktighetsprincipen vid värdering av tillgångar och om du tycker det bokförda värdet svarar upp till den principen så bör ingen annan ha synpunkter på det.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar !

En fråga till frågeställaren. Du kanske redan vet om det och använder K3 som redovisningsprincip men om inte så får man inte ha upparbetade immateriella tillgångar i en K2-redovisning. Tänkte att det kan vara värt att lyfta fram.
När det gäller värdeminskning så håller jag väl inte riktigt med om att man kan sluta med sådana när som helst. Kan ses som en uppskrivning vilket man inte får göra hur som helst. Möjligen så kan man ha bestämt ett restvärde och skriva av till det men det skall då göras vid anskaffningen. Finns lite att läsa här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.5/324717.html#h-Avskrivning-av-tillgang...
Lycka till!