Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Importera SIE-fil

Hej, 

Jag ska importera en sie-fil från revisionsbyrån men får följande meddelanden!? 

Hur går jag tillväga? 

 

Varningar (1 st)

Filen innehåller data som kan vara inkorrekt. Du bör kontrollera varningarna innan du fortsätter.

  • SIE-filen innehåller flera verifikationsserier, men i Visma eEkonomi används för närvarande bara en serie. Om du vill fortsätta använda flera verifikationsserier får du avbryta importen och gå till Inställningar - Företagsinställningar och ange vilka serier du vill använda i Visma eEkonomi. Starta därefter importen av SIE-filen igen.

Fel (1 st)

Filen innehåller fel och går inte att importera.

  • Sie-filen innehåller minst en verifikation som är utanför företagets befintliga räkenskapsår.

 

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

 

Den första punkten innebär att filen du försöker importera innehåller flera olika verifikationsserier men att du i ditt Visma eEkonomi endast har gjort inställningar för att bokföra allt i en och samma serie. 
Under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter anger du vilka verifikationsserier som ska användas i programmet. Med hjälp av verifikationsserierna kan du sedan göra urval på t.ex. Bokföring - Verifikationer. Fördelen med att använda olika verifikationsserier är att transaktioner av en viss typ av blir enklare att spåra.

 

Dubbelkolla under InställningarRäkenskapsår och IB så du har lagt upp korrekt datum för räkenskapsåret i Visma eEkonomi. 
Om ja, då bör du kontakta redovisningbyrån för att få en ny korrekt SIE-fil som avser exakt samma period (per räkenskapsår). 
Om nej, ändra räkenskapsåret i Visma eEkonomi och importera filen på nytt (om du inte kan ändra räkenskapsåret i eEkonomi måste en omstart genomföras)

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 

Tinna