Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nettan
MEDLEM

Importerad verifikation från Kassasystem - faktura - konto 1510 eller 1790

Vi använder Yabie som kassasystem.

Varje dag kommer det ett dagsavslut som är konterat.

Ett alternativ för betalning är Faktura.

Det sker ingen faktura i systemet utan det faktureras manuellt vid senare tillfälle i Visma

Kontot som är förvalt för denna transaktion är 1510 men tänker att det behövs ändras för när 

faktureringen i Visma sker så sker även den på 1510.

Min tanke är då att använda 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter?

Men vad händer med detta konto när faktureringen är gjord ? Motkonto ?

Någon som har erfarenhet av importerade verifikationer från Yabie ?

 

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om du imorterat en fil från ett kassasystem så behöver du inte skapa någon faktura i eEkonomi. Det räcker med att bokföra inbetalningen du får mot 1510.

Skapar du en faktura så kommer du bokföra upp försäljningen på nytt så det blir dubbelbokfört.

/Joachim

Nettan
MEDLEM

Hej Joachim

 

Ja, det blir dubbelt, för kassan skriver inte ut en faktura utan det får göras manuellt. 

Har varit i kontakt med Yabie idag för att få en förklaring hur de tänkt med den knappen som anger Faktura.

Tyvärr har jag inte fått något klokt svar. Sitter nu fast i att det blir dubbelt.

Försöker hitta någon som kör samma system med integration eller om någon på Visma har erfarenhet. 

Har tyvärr inte hunnit ringa Visma idag. 

Tack ändå Joachim för ditt svar. 

 

Hej

Har personligen inte någon erfarenhet av det kassasystemet. Jag skulle säga att om det skapas en kontering i kassasystemet för fakturor så har du två alternativ.

1. Skapa en faktura externa via en mall i t ex excel som du har som underlag/faktura

2. Slå inte in det som skall faktureras i kassan utan skapa istället fakturorna i eEkonomi.

/Joachim