Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MrMilanista
MEDLEM

Importmoms faktura från Fedex

Hej, har köpt in varor från Kina.

Själva varuinköpet bokförde jag som normalt med varuinköp och paypal som bokföringskonton UTAN moms.

 

Fedex var transportbolaget och tog hand om förtullningen och allt annat som hade med tull och importmoms att göra.

 

Nu har jag fått faktura från Fedex där jag ska betala importmomsen och administrationsavgift. 

Totalt belopp på fakturan är 737 kr varav:

Importmoms 592kr

Administrationsavgift 116kr

25% moms på administrationsavgiften 29kr

 

Hur kan jag bokföra detta? Jag blir inte klok på att reda ut det

 

Tack för all hjälp

4 SVAR 4
MrMilanista
MEDLEM

Någon? 🙂

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Okej, vanligtvis om transportbolaget hanterar momsen och förtullningen så betyder det att det blir en ökad kostnad för dig. Detta betyder även att det inte bör bli någon form av beräkning av importmoms samt deklaration kring importvärde till Skatteverket då det redan är hanterat av Fedex och att du antagligen inte har angett ditt VATnummer så du blev hanterad som en privatperson. Jag vet även att i vissa fall så blir transportbolaget ändå den redovisningskyldiga och att importmoms läggs på trots att man angett allt rätt, och då kan det finnas möjligheter att kunna återkräva detta. Det bör du kunna kolla med tex Skatteverket om det är möjligt.

 

Om det är så att det skall bokföras som en kostnad och du därmed inte har möjlighet att begära tillbaka den importmomsen som har lagts på Fedex fakturan så kan du bokföra importmomsen mot antingen ett 571X konto eller 6991 övriga avdragsgilla kostnader, och adminkostnaden mot 571X, tex Tull- och speditionskostnader m.m. samt det ingående momsen på den avgiften mot 2641 ingående moms. 

 

I denna tråden så finns det lite mer information som kanske kan hjälpa dig med detta. Ha det fint!

/ Josefine

Friddeman
UTFORSKARE

Hej jag har lite av samma fråga. Kan jag göra enligt bilderna som jag har bifogat?

Tack på förhand.

Screenshot 2022-10-19 at 17.16.44.png

IMG_2452.jpeg

Hej!

 

Tack för din fråga. Det ser korrekt ut, dock kan det vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om man trots allt skall redovisa det till Skatteverket även om FedEx har angett importmomsen på underlaget och att det därmed blir en högre kostnad för dig. Det bör dock inte behövas redovisas till Skatteverket då enligt underlaget så verkar FedEx hanterat detta och därmed tagit ut en avgift för det. Normalt sätt så skall detta inte hända om man angett sitt VAT nummer till företaget man köper ifrån, så det är viktigt att kontrollera detta när man köper utanför EU. 

 

Ha det fint!

Josefine