Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kassör_UK
MEDLEM

Ingående balans 2023

Hej! Jag är ny som kassör i vår förening. Vi har bytt från Visma Förening till Visma eKonomi. Jag ska lägga in ingående balans för 2023. Jag får felmeddelande

"Det finns 1 fel

Det går inte att spara eftersom de ingående balanserna inte balanserar. Kontosaldot ska vara 0,00. Det blir det när summan av tillgångar är lika stor som summan av skulder och eget kapital. Debetsaldon skrivs som positiva belopp och kreditsaldon skrivs som negativa belopp (med minustecken framför beloppet)."

 

Kan någon hjälpa mig med vilka motkonton det ska vara till dessa konton:

1910

1911

1912

1920

1930

1940

2972
Tacksam för svar.

6 SVAR 6
Kassör_UK
MEDLEM

Förtydligande av kontona:

1910                  Kassa

1911                  Utläggskonto M

1912                  EU-kassa

1920                  Plusgiro

1930                  Utläggskonto J

1940                  Övriga bankkonto

2972                  Förutbetalda medlemsavgifter

Hej Kassör_UK,

 

Tack för din fråga.

Förstår jag dig rätt att du vill lägga in ingående balanser utifrån en balansrapport från föregående räkenskapsår? Om ja, är de konton du anger ovan de enda kontona som finns med i balansrapporten eller finns det fler? Finns det inget eget kapital? 

Precis som felmeddelandet säger: "Det blir det när summan av tillgångar är lika stor som summan av skulder och eget kapital" så måste tillgångar och skulder vara lika mycket för att ingående balanser ska kunna sparas.

 

Vänligen 

Pamela

 

Kassör_UK
MEDLEM

Ja, dessa konton är de enda som finns i Balansräkningen.
/Helén

God morgon,

 

Tack för svar.

Om dessa är de enda konton som finns på balansrapporten lägger du in saldona på kontona som ingående balanser, positiva belopp skrivs in utan varken plus eller minustecken och negativa belopp skrivs in med minustecken. Då bör summan bli noll och du kan spara. 

Eftersom du uppger att konto 2972 är det enda skuldkontot som finns är det alltså detta som är motkonto.

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

 

Kassör_UK
MEDLEM

Jag kan väl inte ändra siffrorna från balansrapporten? I systemet finns kontona 1220-2999. Kan jag lägga differensen på 2069?
/Helén

Hej igen,

 

Nej du ska inte ändra siffrorna men om du har en balansrapport där tillgångar och skulder är lika mycket och de enda tillgångskonton som finns är de 19XX-konton du uppger och det enda skuldkontot är 2972 så betyder det att 2972 är motkontot till 19XX-kontona. Om du trots allt har en differens så kan du lägga den på 2061 Eget kapital, förutsatt att det inte finns några andra skulder. 

 

Vänligen 

Pamela