Hej,
Jag har precis startat en enskild firma och jag skulle vilja bokföra ett ingångslager.
Hur ska jag gå tillväga? Jag kommer att tillämpa förenklad VMB.
Mvh,
Chris
Hej
Förmodar att lagret är inköpt med privata pengar innan du startade bolaget?
Om så är fallet så bokför du upp lagervärdet på följande sätt
Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation
2018 Kredit (hela lagervärdet)
1460 Debet (Hela lagervärdet)
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim
Hej Joachim,
Vad bra att du är tillbaka, tackar för svar!
Ja, lagret är inköpt med privata pengar innan jag startade den enskilda firman.
Jag har två följdfrågor;
1. Detta lager är inköpt för ca 100.000kr från fem olika inköpskällor och jag har en 70-tal olika kvitton på detta. Går det att dela upp och göra en verifikation per inköpskälla om jag ska bokföra alla dessa kvitton eller räcker det med en verifikation med hela lagervärdet bara (utan alla kvitton)?
D 1467 100000
K 2018 100000
2. Hur påverkar detta ingångslager på 100.000kr årets resultaträkning?
Det är inte helt enkelt, men förstår jag detta rätt?
Lagervärde årets början: 0kr
1467 Lager 100.000kr inlagda den 14/6 (företagsstart)
4220 bokför alla inköp under resterande del av året
3220 bokför alla försäljningar resterande del av året
I slutet på året gör jag en lagerinventering i excel.
Lagervärdet är då 150.000kr
Lagerförändring år 1: 150.000-100.000 = en ökning på 50.000kr
Detta bokför jag
D 1467 50.000
K 4091 50.000
Förändring av lager år 1 i min resultaträkning blir då +50.000kr
Tänker jag rätt nu?
Mvh,
Chris
Hej
1. Du kan välja om du vill lägga in dem separat eller som en total kontering. Det känns dock spontant bättre att lägga in en kontering av den totala summan eftersom inköpen skett innan företaget startades.
2. Ett ingående lager påverkar inte resultrat alls. Det är först när du säljer något eller bokför upp en lagerförändring som resultaträkningen påverkas.
Du har tänkt helt korrekt gällande lagerförändringen.
/Joachim
Hej Joachim,
Det blir ju helt klart mycket enklare att lägga in en kontering på den totala summan av ingångslagret. Men dom 70-tal kvitton som jag har på dessa inköp borde inte dom bokföras på något vis eller ska jag bara sätta dom i en pärm?
Jag håller på att göra en lagerlista i excel med inköpspris för de objekt som finns i ingångslagret, ska den bifogas någonstans?
Vad jag undrar är måste inte innehållet i ingångslagret dokumenteras på något vis i bokföringsprogrammet?
Mvh,
Chris
Hej
Du kan använda kvittona som underlag till din lagerbokföring det räcker. Då har du dokumentation på vad lagret består av.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.