Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

therese 1
MEDLEM

Ingår aktiverat arbete i omsättning

Hej,

 

Jag ska fylla i en rapport om vår omsättning samt vår balansomslutning och funderar då på vad som ingår i dessa två. Normalt sett har jag koll på det men jag blev då osäker nu då vi aktiverar arbete för egen räkning och jag vet inte om detta ska ingå eller undantas i omsättningen/balansomslutning.

 

Tackar på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Om du med aktiverat arbete menar att företaget haft utvecklingskostnader för egentillverkad tillgång så är detta något som påverkar både balanskonton och resultatkonton. Dvs den påverkar både balansrapporten/räkningen samt resultaträkningen eftersom man får lov att ta upp det som en tillgång och öka intäkterna, för att neutralisera kostnaderna man haft för utvecklandet. Vi ger tyvärr normalt sätt inte råd kring K3 då det är mer komplicerat, men jag hittade detta som EkonomiOnline skrivit angående hur man kan hantera detta:

 

"Kontogrupp 38 Aktiverat arbete för egen räkning krediteras med värdet av nedlagda utgifter avseende material, omkostnader och personalkostnader. Aktuellt tillgångskonto - immateriella anläggningstillgångar, byggnader och mark, maskiner och inventarier - i kontogrupp 10, 11 och 12 debiteras (se respektive tillgångsslag)."

 

Så att det påverkar omsättningen och balansomslutningen i normala fall, det är ju rimligt. Med det sagt, hur menar du om det skall ingå eller undantas? Vad är det för sorts rapport? Jag tänker att beroende på vad du skall rapportera så kan man nog anse att det skall ingå eller undantas, tex om det är en nettoomsättning man är ute efter så blir ju inte aktiverat arbete något som man vill skall vara med. Det är ju tekniskt sätt ingen omsättning, utan mer ett sätt att balansera upp kostnaderna som man har haft under året för utvecklingen. Det bästa är nog att kontrollera med den som du skall skicka rapporten till. 

 

Ha det fint!

Josefine