Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ThomasH
MEDLEM

Inkomst sent på året

Jag har ett lantbruk som enskild firma. Jag har bara haft företaget i ca 2 år och har inga inkomster från försäljning då jag nu i början ska satsa på att förbättra jorden. Den enda inkomsten är jordbruksstödet men det betalas inte ut förrän i december.

Om jag ska göra inköp under året men de ska betalas med stödet, hur bokför man det? Ska jag köpa med privata medel och göra en utbetalning från företagen sen i december eller hur funkar det?

5 SVAR 5
Pamela J
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga.

Det stämmer att du får göra inköpen med privata medel och bokföra kostnaderna mot egen insättning:

2018 Egen insättning Kredit

Kostnadskonto/moms Debet

 

När du senare betalar ut pengar till dig själv från företaget bokförs det på konto 2013 Eget uttag. 

 

Ha en fortsatt fin dag!

/Pamela

 

ThomasH
MEDLEM

Tack för svar! Så om jag förstått det rätt. När jag ska göra ett inköp så bokför jag beloppet på 2018, bokför fakturan och sedan när pengarna kommer in så bokförs det på 2013? Ska man betala ut allt i en klump på 2013 som en total skuld eller skall det matchas mot varje inköp?

Hej igen!

 

Köpen/fakturorna bokförs som eget utlägg på konto 2018 eftersom det är privata medel som används, 2018 läggs i Kredit och kostnadskontot i Debet. Detta innebär att 2018 'fylls på' (företaget har en skuld till dig) och när du senare betalar ut pengar från företagskontot till dig själv så bokförs utbetalningen/utbetalningarna på konto 2013 (företagets skuld till dig minskar). Du behöver inte betala ut pengar för ett och ett inköp utan det kan absolut betalas ut som en klumpsumma. 

Om du med "sedan när pengarna kommer in så bokförs det på 2013" menar jordbruksstödet så är svaret nej. Stödet ska med största sannolikhet bokföras som övrig rörelseintäkt på exempelvis konto 3985 Erhållna statliga bidrag men jag hade rekommenderat dig att kolla upp detta med Skatteverket för att vara på den säkra sidan. 

 

Ha det fint!

/Pamela

ThomasH
MEDLEM

Hej!

Jag har nu kommit till det stadiet där jag ska bokföra ett eget utlägg. Ska jag ange 2018 som en post i leverantörsfakturan eller ska jag skapa en helt egen post för mina utlägg. Såhär har jag bokfört fakturan.

ThomasH_0-1700413086416.png

Hur får jag in att det är jag som betalat med egna pengar?

 

Hej

Det ser ut som du lagt in fakturan i systemet under inköp. Ser det på att konto 2440 är använt. När du lägger ut privata pengar så behöver du inte lägga in fakturan i eEonomi utan du gör istället en manuell kontering från Bokföring > Verifiaktioner > Ny verifikation.

Du kan gå in under Inköp > Leverantörsfakturor. klicka på raden och välj ångra faktura under åtgärder.

 

 

När du har ångra leverantörsfakturan så går du till Bokföring > verifiaktioner. tryck på knappen ny verifiaktion och lägg in en kontering som ser ut som nedan.

2018 egen insättning kredit
6500 Övriga externa tjänster Debet
2641 Ing moms Debet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim