Jag har köpt varor av en leverantör i USA som ska säljas vidare för mitt företags räkning, där dessa varor inte levererats till mig eller Sverige, utan stannar på ett lager i USA tills vidare.
Jag blir osäker på hur detta ska bokföras. Det kan rimligen inte räknas som import eftersom inga varor korsar gränsen till Sverige eller EU. Det är ju inte heller köp av tjänst, utan fysiska varor.
Det enda jag hittills har som förslag för denna leverantörsfaktura är, om vi antar att den är på 1000 SEK:
2440 K 1000
6991 D 1000
Det känns dock lite osnyggt att lägga kostnaden på 6991 Övriga kostnader. Och jag är osäker på om jag borde hantera på något sätt (t.ex. för momsrapporten) att denna kostnad har att göra med 1) inköp av varor och 2) ett land utanför Sverige och EU.
Löst! Gå till lösning.
Det känns som ett 4-konto vore det bästa, men utan momskod. Gärna med en benämning som anges att det är varor till USA-lagret och ingen omvänd moms.
Inte hunnit återkomma till detta ännu, men jag har lite följdfrågor:
Menar du alltså att jag ska skapa ett nytt konto i min kontoplan (utan momskoppling) som bara används till dessa typer av händelser?
Och byter jag då helt enkelt bara ut 6991 i mitt exempel mot detta nya 4-konto?
Och gör det någon skillnad ifall detta ligger på ett 4-konto eller ej? För t ex resultat, deklaration eller liknande.
Hej carnib,
1. Ja, kontot skapas utan momskoppling eftersom det inte ska redovisas någon moms på själva löpet av varan.
2. Ja-
3. Det gör ingen skillnad vad gäller resultatet och vad gäller deklarationen så är den enda skillnaden att kostnaden hamnar i olika rutor/fält beroende på om man bokför på ett 4-konto eller konto 6991. Du kan hitta de olika kopplingstabellerna här. Det är dock att rekommendera att bokföra på ett 4-konto istället för 6991 eftersom detta avser varuinköp.
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.