Hej,
Jag har verkligen kört fast när det gäller bokföring av en inventarie som jag köpt från Kina som fraktats med båt till Sverige.
Jag har lagt upp inventarien under Anläggningstillgångar mot konto 1210 Maskiner och andra tekniska anläggningingar.
Nu ska jag försöka lägga upp själva fakturan på maskinen som ligger på $7200 FOB Kina.
Hur ska jag lägga upp den för att det ska bli rätt med momsrapporten osv?
Jag har betalat den i 2 transaktioner. Först en förskottsbetalning på $2000 och sedan en slutbetalning på $5200
Båtfrakten, tull och alla omkostnader i samband med frakten från hamn till dörr har jag betalat till ett svenskt företag som jag anlitat.
Lite vägledning och gärna bokföringsförslag vore väldigt uppskattat. Mest orolig för momskoderna och att momsdeklarationen blir fel.
Tack på förhand
Anders
Jag gör ett försök över vad jag förstått.
Fakturan lägger jag upp: (vilken kurs ska jag välja här? Fakturan utställd samma dag som jag betalade så ska jag använda kursen jag fick betala vid första betalningen för hela fakturan?)
Aktuell kurs vid första betalningen var 8,475011
K2440 61020,08
D4000 61020,08
Första delbetalningen:
D2440 16950,03
D6570 127,13
K1930 17077,16
När maskinen är leveransklar låg kursen på 8,365123.
Saldot på 2440 är nu 44070,05
D2440 44070,05
D6570 125,48
K1930 43624,12
K3960 571,41 (antar att jag "sparat" 571,41kr för att kursen gått ner som bokförs mot detta konto?)
Sen kommer den till Sverige och min anlitade leverantör för transporten (FOB) tar vid.
Jag får en faktura från dom enligt följande:
Ankommande kostnader hamn 1630.00:-
Internationell Frakt 2904.02:-
Inrikestransport 1200.00:-
Tullavgifter utlagt till tullverket 2985.00:-
Utläggsprovision 150.00:-
Total moms på 745.00:- (ankommande kostnader + inrikestransport + utläggsprovision)
Fakturabeloppet ligger på 9614,02:-
Enligt tulldeklarationen så är statiska värdet 66338:-
Ska jag nu plussa på alla mina kostnader för att få leveransen hem till mig?
66338 + 9614,02 (inkl moms?) = 75952,02
eller
66338 + 8869,02 (exkl moms?) = 75207,02
Jag tar exemplet exkl moms bara för att komma vidare, vad är korrekt?
K1930 9614.02
D4000 8869,02 (ska alla kostnader exkl moms läggas på detta konto eller ska något mot 5720?)
D2641 745,00
D4545 75207,02 (momskod 50)
K4549 75207,02 (ingen momskod)
K2615 18801,76 (ändra manuellt till momskod 60??)
D2645 18801,76 (momskod 48)
Angående 2615, kan jag istället använda 2619 som har momskod 60 redan per default? Funkar det ihop med 2645 (även om det står att det är motkonto för 2615)?
Sen lägger jag upp inventarien mot 1210 Maskiner. Vilket värde ska jag då ange?
Jag har ju 75207kr som "importunderlag"
Ursprungliga fakturan (konto 4000) låg på 61020kr
Men jag har betalat 60574kr (inte räknat in bankkostnaderna för överföringen?)
Jag antar att jag ska räkna in kostnaderna från min fraktagent (8869kr ex moms?)
Är det så att jag tar kostnaderna för frakten till dörren (exkl moms) + det jag faktiskt betalat? Isåfall blir det 60574 + 8869 kr = 69443kr.
Flyttar jag sen över hela beloppet från 4000 till 1210?
K4000 69443
D1210 69443
Kan jag göra det enkelt och bara göra en kontoanalys på konto 4000 och sen sätta den totala summan för dessa transaktioner som ligger mot 4000 sätter jag som anskaffningsvärde?
Pust.. långt blev det, många frågor blev det men hoppas det inte blev för rörigt.
Hej!
Tack för din fråga. Det var tyvärr är det lite svårt att följa alla olika tankegångar men jag tror jag fått ihop vad du är ute efter.
Om totala fakturan är utställd samma dag som förskottsbetalningen är inbetald så går det bra att bokföra så som dina två första exempel du har. Valutakursen blir datumet som fakturan har som du fått. Vid den andra delbetalningen så ser ditt bokföringsförslag bra ut också, det blir en valutakursvinst vid det tillfället baserat på de belopp du angett.
Gällande din fråga om statistiska tullvärdet så brukar frakten redan vara medräknad om man får värdet från tulldeklarationen, men man kan alltid logga in med sitt tullID för att kontrollera vad som är beskattningsunderlaget. Antar vi att det värdet du fått är det du skall deklarera så bör du inte lägga på fraktkostnaden mot 4545 och 4549 och beräkna moms. Du kan lägga fraktkostnaderna mot 4000 om du vill, eller mot ett 57XX konto. Gällande din fråga angående 2619 och 2615 så är det momskonto 2615 du skall använda, och du kan välja momsko 60 ja så det blir rätt.
När du sedan skall bokföra om kostnaden till tillgång istället så tar du hela beloppet du bokfört som kostnad, dvs anskaffningsvärdet och bokför det som värde mot tillgångskontot. Man får lov att lägga in fraktkostnader i anskaffningsvärdet ja, så det kan också omföras till tillgångskontot. Importunderlaget har bara med beskattningen att göra, det är inte värdet som skall omföras till tillgångskontot, utan det är det bokföringsmässiga värdet.
Du kan om du vill självklart bokföra mot tillgångskontot direkt, istället för 4000 och vara uppmärksam så ingen moms bokförs då.
Hoppas jag inte missat någon fundering du hade, ha en fin dag!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.