Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av Inventarie från Kina

Hej,

Jag har verkligen kört fast när det gäller bokföring av en inventarie som jag köpt från Kina som fraktats med båt till Sverige. 

 

Jag har lagt upp inventarien under Anläggningstillgångar mot konto 1210 Maskiner och andra tekniska anläggningingar. 

 

Nu ska jag försöka lägga upp själva fakturan på maskinen som ligger på $7200 FOB Kina.

 

Hur ska jag lägga upp den för att det ska bli rätt med momsrapporten osv? 

 

Jag har betalat den i 2 transaktioner. Först en förskottsbetalning på $2000 och sedan en slutbetalning på $5200

 

Båtfrakten, tull och alla omkostnader i samband med frakten från hamn till dörr har jag betalat till ett svenskt företag som jag anlitat. 

 

Lite vägledning och gärna bokföringsförslag vore väldigt uppskattat. Mest orolig för momskoderna och att momsdeklarationen blir fel.

 

Tack på förhand

Anders 

 

 

Jag gör ett försök över vad jag förstått. 

 

Fakturan lägger jag upp: (vilken kurs ska jag välja här? Fakturan utställd samma dag som jag betalade så ska jag använda kursen jag fick betala vid första betalningen för hela fakturan?)

 

Aktuell kurs vid första betalningen var 8,475011

 

K2440  61020,08

D4000  61020,08

 

Första delbetalningen: 

D2440  16950,03

D6570       127,13

K1930  17077,16

 

När maskinen är leveransklar låg kursen på 8,365123.
Saldot på 2440 är nu 44070,05

 

D2440  44070,05

D6570      125,48

K1930  43624,12

K3960       571,41 (antar att jag "sparat" 571,41kr för att kursen gått ner som bokförs mot detta konto?)

 

 

Sen kommer den till Sverige och min anlitade leverantör för transporten (FOB) tar vid. 

Jag får en faktura från dom enligt följande:

Ankommande kostnader hamn   1630.00:-

Internationell Frakt                      2904.02:-

Inrikestransport                           1200.00:-

Tullavgifter utlagt till tullverket  2985.00:-

Utläggsprovision                            150.00:-

 

Total moms på 745.00:- (ankommande kostnader + inrikestransport + utläggsprovision)

Fakturabeloppet ligger på 9614,02:-

 

Enligt tulldeklarationen så är statiska värdet 66338:-

 

Ska jag nu plussa på alla mina kostnader för att få leveransen hem till mig? 

66338 + 9614,02 (inkl moms?) = 75952,02

eller

66338 + 8869,02 (exkl moms?) = 75207,02

 

Jag tar exemplet exkl moms bara för att komma vidare, vad är korrekt?

 

K1930  9614.02 

D4000  8869,02      (ska alla kostnader exkl moms läggas på detta konto eller ska något mot 5720?)

D2641    745,00

D4545  75207,02    (momskod 50)

K4549  75207,02    (ingen momskod)

K2615  18801,76    (ändra manuellt till momskod 60??)

D2645  18801,76    (momskod 48)

 

Angående 2615, kan jag istället använda 2619 som har momskod 60 redan per default? Funkar det ihop med 2645 (även om det står att det är motkonto för 2615)?

 

Sen lägger jag upp inventarien mot 1210 Maskiner. Vilket värde ska jag då ange? 

Jag har ju 75207kr som "importunderlag"

Ursprungliga fakturan (konto 4000) låg på 61020kr

Men jag har betalat 60574kr (inte räknat in bankkostnaderna för överföringen?)

 

Jag antar att jag ska räkna in kostnaderna från min fraktagent (8869kr ex moms?)

 

Är det så att jag tar kostnaderna för frakten till dörren (exkl moms) + det jag faktiskt betalat? Isåfall blir det 60574 + 8869 kr = 69443kr. 

 

Flyttar jag sen över hela beloppet från 4000 till 1210?

K4000  69443

D1210  69443

 

Kan jag göra det enkelt och bara göra en kontoanalys på konto 4000 och sen sätta den totala summan för dessa transaktioner som ligger mot 4000 sätter jag som anskaffningsvärde?

 

Pust.. långt blev det, många frågor blev det men hoppas det inte blev för rörigt. 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det var tyvärr är det lite svårt att följa alla olika tankegångar men jag tror jag fått ihop vad du är ute efter.

 

Om totala fakturan är utställd samma dag som förskottsbetalningen är inbetald så går det bra att bokföra så som dina två första exempel du har. Valutakursen blir datumet som fakturan har som du fått. Vid den andra delbetalningen så ser ditt bokföringsförslag bra ut också, det blir en valutakursvinst vid det tillfället baserat på de belopp du angett.

 

Gällande din fråga om statistiska tullvärdet så brukar frakten redan vara medräknad om man får värdet från tulldeklarationen, men man kan alltid logga in med sitt tullID för att kontrollera vad som är beskattningsunderlaget. Antar vi att det värdet du fått är det du skall deklarera så bör du inte lägga på fraktkostnaden mot 4545 och 4549 och beräkna moms. Du kan lägga fraktkostnaderna mot 4000 om du vill, eller mot ett 57XX konto. Gällande din fråga angående 2619 och 2615 så är det momskonto 2615 du skall använda, och du kan välja momsko 60 ja så det blir rätt. 

 

När du sedan skall bokföra om kostnaden till tillgång istället så tar du hela beloppet du bokfört som kostnad, dvs anskaffningsvärdet och bokför det som värde mot tillgångskontot. Man får lov att lägga in fraktkostnader i anskaffningsvärdet ja, så det kan också omföras till tillgångskontot. Importunderlaget har bara med beskattningen att göra, det är inte värdet som skall omföras till tillgångskontot, utan det är det bokföringsmässiga värdet. 

 

Du kan om du vill självklart bokföra mot tillgångskontot direkt, istället för 4000 och vara uppmärksam så ingen moms bokförs då. 

 

Hoppas jag inte missat någon fundering du hade, ha en fin dag!

/ Josefine