Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Roland101
MEDLEM

Inköp av TV som skärm som delvis används privat av delägare till AB, förskottsbetalning

Hej!

Jag har till mitt AB (IT-konsultbolag) köpt in en inventarie (TV som ska användas som datorskärm) som första året kommer att användas högst 20% privat och minst 80% i verksamheten. Denna kommer att befinna sig i min permanentbostad (kontorsdel) till en början då vi vill vänta med att skaffa ett externt kontor tills efter pandemin.

 

Vad jag förstått gäller då inte avdragsförbudet..?

"Avdragsförbudet gäller dock inte när ni köper in kontorsutrustning som de anställda endast tillfälligtvis ska använda för hemarbete under pandemin. "

https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/coronainformationforforetagforeningarochoff...

 

Köpet har redan betalats men inte fakturerats (förskottsbetalning).

 

Hur går vi tillväga med bokföringen/konteringen och eventuellt uttag på bästa sätt?

 

Låt säga att värdet på inventarien är 16000 + 4000 moms.

 

Åtminstone antar jag att jag bör använda följande för att bokföra förskottsbetalningen:

- 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto (Kredit) - 20000

- 1480 - Förskott för varor och tjänster (Debet) - <?>

- 2641 - Debiterad ingående moms (Debet) - <?>

... men bör jag t.ex. dra av en del av momsen (20%) här?

 

Bör jag göra uttaget av TV:n som lön eller utdelning och har jag något val?

Kan jag välja någon av de tre alternativ som listas här och vilket är mest fördelaktigt i så fall?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.5/324444.html#h-Inkop-som-delvis-nyttja...

 

Ifall jag väljer alternativet "Hänförs till rörelsen delvis", hur konterar jag sedan när fakturan är fastställd? Blir TV:n delägd av mig privat, så att jag tar bort 20% även från tillgången?

 

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Jag tänker att det är bäst om du börjar med att höra med Skatteverket hur du ska tolka deras information och tar reda på vad som gäller och vilka regler som du behöver ta hänsyn till. Återkom gärna så kan vi säkert reda ut hur du ska hantera det rent bokföringsmässigt. /Tinna

Hej Tinna och tack för svaret!

 

Jag kontaktade skatteverket på telefon men de var också osäkra och rekommenderade mig istället att använda deras kontaktformulär. Men då väntetiderna är långa där fick jag gå vidare med några antaganden trots allt.

 

Jag proportionerade inköpet enligt följande.

 

Förskottsbetalningen:
- 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto (Kredit) - 20000
- 1480 - Förskott för varor och tjänster (Debet) - 16800 (16000 + 20% av 4000)
- 2641 - Debiterad ingående moms (Debet) - 3200 (80% av 4000)

 

Kvittot har kommit för inköpet och leveransen har gjorts. Nu behöver jag föra över förskottet till någon kontering på något sätt. Denna del har jag ännu inte gjort. Jag skulle gissa på att det ska vara något liknande som följande?
- 1480 - Förskott för varor och tjänster (Kredit) - 16800
- 5410 - Förbrukningsinventarier - 12800 (80% av 16000)
- 2790 - Övriga löneavdrag (D) - 4000 (20% av 20000)
Kan detta stämma givet att jag gör ett nettolöneavdrag istället för att ta upp det som en förmån (se nedan)?

 

Jag höjde min lön för månaden (som tidigare var 0) med tillräckligt för att kunna göra ett nettolöneavdrag. Nettolönen efter avdraget blev 0.
2710 - Personalskatt (K) - ...
2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter (K) - ...
2790 - Övriga löneavdrag (K) - 4000
7210 - Löner till tjänstemän (D) - ...
7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42 % (D) - ...

eekonomi har förinställt 2790 för nettoavdrag, men har läst att jag kanske borde ha använt 7388 istället (Anställdas ersättning för erhållna förmåner). Det kunde jag läsa här bl.a.: https://www.revideco.se/nettoloneavdrag-istallet-for-bilforman/. Sedan borde jag nog använt 7220 istället för 7210 också då jag är ägare (också p.g.a. att det var förinställt). Vet inte om det spelar något roll.

 

Är jag helt fel ute eller ser detta ut att stämma någorlunda?

 

Mvh,
Roland

Hej Roland,

Känns inte så bra att Skatteverket inte kunnat ge dig korrekta svar ännu och att göra antagande utan bra information att gå efter. Har själv försökt hitta information eller andra trådar som kan hjälpa dig men det är inte helt lätt eftersom detta blir så specifikt. Har du möjlighet att slå en signal till din redovisningskonsult istället och höra hur hon/han rekommenderar att du hanterar det?

Om du inte har en redovisningskonsult så kan du få hjälp att hitta någon på vår sida Hitta återförsäljare eller konsult

/Tinna