Hej, Jag har bokfört inköp av begagnad bil 58.000kr med privata pengar i enskild firma genom en manuell verifikation. Debet konto 1240 och Kredit konto 2018. Eftersom inköp av bil är en kostnad för företaget bör inte detta förändra företagets resultat som visas i programet? Det syns ingen påverkan på kostnads delen som redovisas efter den manuella verifikationen. Ska man sedan registrera bilen som en anläggninstillgång separat?
Den kostnad som uppstår är avskrivningen av bilens värde, inte själva inköpet. Inköpet fördelas på t ex 5 år genom denna avskrivning. Det går bra att göra denna enbart i årsbokslutet men även att göra månadsvis om du vill följa resultatet löpande.
Hej, Okej jag antog att det var detta som spökade.
Eftersom bilen köptes den 15maj men jag har inte registrerat den som en anläggningstillgång förens nu hur gör jag med de månadsvisa avskrivningar som inte registrerats fram tills nu? Kan systemet räkan ut detta själv eller ska det räknas fram manuellt, och om det ska räknas fram manuellt hur för jag in det i systemet?
Om du har ett anläggningsregister tycker jag att du ska lägga in den där. Lägg in att avskrivning ska börja i maj så räknas avskrivningen hittills ut automatiskt. Om du vill göra avskrivningarna manuellt bokför du på en manuell verifikation D78xx K1249.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.