Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av begagnade varor från privatperson

Jag har köpt ett begagnat kylskåp till firman av en privatperson. Betalade med pengar ur kassan. Finns inget kvitto och säljaren kommer inte betala in någon moms. Hur bokför jag detta?

17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om du ska hålla dig till reglerna kan du inte bokföra detta i firman överhuvudtaget. Det ska alltid finnas ett kvitto, där ett visst antal uppgifter ska finnas med (www.skatteverket.se). Om du väljer att bokföra det ändå kan du inte dra någon moms eftersom, precis som du säger, privatpersoner är inte momsredovisningsskyldiga. Det blir alltså 1910 kredit och t ex 5460 förbrukningsinventarier debet,

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag var lite för snabb på tangenterna. Konto 5460 är förbrukningsvaror. 5410 är förbrukningsinventarier.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Oj, ja följa reglerna vill jag ju! Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

jag har två datorer som köpt in som privatperson. Nu vill jag att dessa ska köpas av mitt företag istället då de står redan i verksamhetslokalen (bl.a. för att företagsförsäken ska gälla även dessa datorer).

1. Vad för pris ska/kan jag sätta säg som inköpspris för företaget (inköpspriset för mig som privatperson var ca10000/dator för 1 år sedan.). Kan jag sätta 10000:- eller måste det vara lägre?

2. Kan jag använda 1910 kredit och 5410 förbrukningsinventarier debet för dessa köp?

3. Är det sedan att bara betala ut pengarna från företagskontot till mitt privata konto? Hur bokför jag detta?

Tack,
Daniel
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fick du nån svar? Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, inte än. Mvh
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Daniel!

Verkar som vi helt har missat din fråga här, ber om ursäkt för det.

1. Som inköpspris anger du marknadsvärdet.

2. Konto 2893 och 5410 om det gäller ett Aktiebolag.

3. Ja precis, då bokar du 2893 Debet och 1930 Kredit (Aktiebolag).

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan, Jag har köpt begagnade snickerimaskiner av ett dödsbo med en klumpsumma mot kvitto. hur bokför jag detta? det är utan moms.

inköp mot kvitto, egenkontering, samt vilken konto? 1220?

Sedan har jag köpt träfanér mot ett annat kvitto, det är ju träråvara/material. hur bokför jag det?

Mvh
Jesper
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jesper,

1.De begagnade snickerimaskinerna kan du bokföra som ett inventarie på konto 1220 om de överstiger ett halvt prisbasbelopp (22150 kr). Är priset under ett halvt prisbasbelopp kan du istället bokföra inköpet som förbrukningsinventarier på konto 54XX.

2. Om materialinköpet ska vidarefaktureras kan du använda konto 40XX, Inköp av varor och material - är det material som kommer att förbrukas inom företaget kan du använda konto 5460, Förbrukningsmaterial.

/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan,

Hur bokför jag materialinköpet om det inte finns moms?

Materialet kommer att bearbetas innan försäljning.

föreslår ett lämpligt 4xxx konto


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Här vill jag flika in att om detta är ett vanligt förfarande hos dig (att du förädlar produkter innan du säljer dem) bör du kanske välja att bokföra dem på ett lagerkonto för "produkter i arbete".

På detta sätta blir redovisningen mer korrekt, då du inte tar kostnaden förrän du säljer slutprodukten.

Om din fråga rör något som är en engångsföreteelse kan du bara glömma detta inlägg :-).

//Tina

Hej,

Återstår även hur jag gör det i eEkonomi alltså handgreppen för att betala ut pengarna, hur gör jag det som en manuell verifikation eller?

Föreslår en utbetalning och när den sedan skall stämmas av så gör du i Kassa- och bankhändelser en egen kontering/övrigt uttag med motkonto lämpligt för inköpet
Retro221
MEDLEM

Hej!

 

jag har tänkt köpa elektroniska prylar (begagnade) via blocket genom en privat person för runt 30-40000kr.

 

Hur fungerar det med bokföring samt skatt om man köper via enskild firma?

 

Vad bör jag tänka på, något viktigt?

 

Tacksam för all hjälp!

 

Mvh

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

I dessa tider är det ju svårt att få tag på vissa saker. Speciellt datorkomponenter som jag köper och säljer.

Jag undrar..

Om man hittar någon som säljer på tradera, blocket eller liknande inkl. kvitto för ny oöppnad komponent inköpt för bara någon dag sedan. Går det att dra av momsen då? Som att det blir mer som ett utlägg man betalar ut för?

 

Tacksam för svar!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vet inte varför jag blev flyttad till denna tråd. Men i vilket fall, känns det ju som att man skulle kunna lägga in en manuell verifikation för datumet på kvittot. Men vill man vara riktigt korrekt så kan jag ju köpa grejen privat och gå till Elgiganten i detta fall och göra ett återköp och direkt köpa den igen via företaget. Så löser det sig! Gäller att tänka lite OOTB i dessa tider. 🙂