Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EricFrisell
MEDLEM

Inköp av tjänster inom EU och utanför (Användning av kontoplan 4599)

Hej,

 

Jag har läst en del olika artiklar kring bokföring av just inköp av tjänster/varor utanför Sverige, jag har förstått det som att följande räcker vid bokföringen:

 

KontoplanMomskodDebetKredit
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  100
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25% moms22 (25%)100 
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%30 (25%) 25
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet4825 

 

Det jag senare upptäckt är att jag har haft svårare att hålla reda på vad pengarna har gått till när jag ska ta ut någon rapport. Det jag sett många göra är följande:

 

KontoplanMomskodDebetKredit
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  100
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25% moms22 (25%)100 
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%30 (25%) 25
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet4825 
4599 - Omföringskonto för momspliktiga inköp  100
6230 - Datakommunikation 100 

 

 

Vad är fördelarna och nackdelarna med respektive metod? Är någon mer rätt än den andra eller är båda likgiltiga? Har ni några bättre tips på hur man kan hålla reda på detta?

 

Uppskattar svar!

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vill man ha bättre koll på vad inköpen gått till så har jag en enklare lösning än den som andra har använt. Du kan bokföra inköpen direkt mot det konto du vill ha in inköpet på. Det enda man då behöver justera är själva momskoden. Visar hur det skulle se ut utifrån det exempel du bifogat i din fråga. 

 

4531 är till för om man inte har så stort behov av att föja upp vad pengarna använts till. Gör du som ovan så hoppar du över det kontot helt och slipper göra en korrigering senare. 

Hoppas att detta svar skall vara till hjälp.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

 

Hej Joachim,

 

Tack snälla för ditt mycket utförliga svar, det är perfekt, ser mindre rörigt ut i bokföringen och samtidigt uppfyller mitt önskemål! 

 

Ha en fin dag!

 

Bästa hälsningar,

Eric