Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Inköp / fakturering

Jag jobbar bl a som monterbyggare. Härom dagen byggde jag en monter åt en kund. Jag tar betalt för timmarna för rigg och riv som vanligt. Men utöver detta så ville kunden att jag skulle köpa med en blomma som jag skulle placera i montern. Hur löser jag det när jag ska fakturera för blomman?

 

Fråga 1: Hur redovisar jag kvittot på blomman när jag lägger in det i Visma eEkonomi?

 

Fråga 2: Hur fakturerar jag blomman? Kan jag lägga på valfri summa på priset? Måste jag skapa en separat artikel för detta även fast det är ett köp jag vanligtvis inte gör i firman? Eller kan jag bara baka in det i priset för rigg av montern, även fast rigg är en tjänst?

8 SVAR 8
Dap123
MEDLEM

Det som jag tror i första hand är:

1: Jag redovisar kostnaden för blomman som: inköp av varor

 

2: När jag ska fakturera så börjar jag med att skapa en ny artikel. Jag döper den till "övrigt material" med artikelkontering "varor 25% moms". Jag lägger sedan in den nya artikeln på fakturan, sätter ett valfritt pris (i detta fall ca 10% påslag) och specificerar på fakturan att artikelraden avser blominköpet.

 

Är detta korrekt uppfattat? Eller är jag helt ute och cyklar?

Hej

 

Ursäkta sent svar.

 

Att du ska redovisa kostnaden som inköp av varor är helt klart speciellt med tanke på att du räknar med att sälja den med ett påslag.

 

Tycker att ditt förslag enligt punkt 2 låter bra. Du kan ju i fakturan ändra texten på artikelraden så att kunden vet vad det avser.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Tack för svar, då är det solklart. Jag bränner av en fråga till när jag ändå håller på. Jag såg att jag bokfört ett tidigare kvitto fel, jag har lagt in det på 5460 när det egentligen ska vara 4000 inköp av varor då det även denna gång avser material som jag ska sälja vidare. Jag tänkte det var enkelt att bara ändra verifikationen och spara men jag måste tydligen göra en korrigeringsverifikation.. men men. SÅ, till frågan som då dök upp när jag noterade 5460 i verifikationen:

 

Hur är det egentligen med kontona 5400, 5410 och 5460. Jag har tidigare lagt allt på 5400 istället för att särredovisa på 5410 och 5460. Får man göra så? Jag har t ex lagt vinkelslip, kapskiva, sopborste, arbetslampor och sånt på 5400 bara. Måste jag egentligen specificiera om det är förbrukningsmaterial eller förbrukningsinventarier det är tal om, eller funkar det med 5400 rakt av?

Hej

 

Tanken är nog att man endera lägger alla sådana inköp på 5400 (gruppkonto) eller fördelar allt på separata konton 5410, 5460 osv.

 

Det finns inget måste men en fördelning på specifika konton ger dig bättre intern kontroll över vilka kostnader du har.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Så, om jag förstår dig rätt så finns det inget krav rent bokföringsmässigt att jag måste säredovisa 5410 och 5460? Jag kan alltså inte få fel på det i efterhand. Det är mer för min egen skull om jag ser att jag har det behovet av översikt.

Det känns isf onödigt att gå tillbaka och göra om alla 5400 till 5410/5460 med korrigeringsverifikationer.

 

Ska jag då också fortsätta så framöver också, köra allt på 5400? Så att man är konsekvent tänker jag?

Hej

 

Jag skulle låta det gamla vara men from nu börja specificera så att du får en tydligare Resultaträkning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för snabba och grundliga svar 🙂 Okej, då kör jag så. Men med det sagt så kan jag alltså inte få fel i efterhand för att jag bokfört felaktigt? Det viktigaste är egentligen att de olika posterna ligger på ett 54** konto. Korrekt?

 

Samt att alla grejer som jag ska sälja vidare (orkidé och betongprimer i mitt fall 😂) ska ligga som 4000 inköp av varor just pga att det ska säljas vidare.

Hej

 

Korrekt

 

Vänliga hälsningar

RoffaK