Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

Inköp från privatperson och försäljning via tradera.

Hej,
Jag har tre frågor och blir väldigt tacksam om någon kan svara på de.
 
En näringsidkare, säljer tjänst i sin verksamhet och redovisar siffrorna för sitt bolag.
Därifrån får han sin huvudinkomst.
 
Utöver detta håller han just nu (år 2020) varaktigt och självständigt på att sälja "nya" friluftsliv artiklar (ex. knivar och pannlampor) via Tradera.
 
Han köper artiklarna från "privatpersoner" via blocket (ingen ingående moms) för ungefär 37 000 kr  per månad.
Och säljer för ungefär 50 000 kr i snitt  per månad via tradera.
 
Frågan:
1) Är han skyldig att redovisa moms vid försäljningen eller blir det momsfritt (samma som inköpet)?
2) Om han är skyldig för momsredovisningen blir det vanligt 25% moms eller är det VMB varor som gäller?
3) Eftersom han köper friluftsartiklar från privatperson, så accepterar personen inte att fixa faktura åt honom vid inköpet (underlag som styrker inköpet).
Kan han fixa underlaget som styrker inköpet  själv? 
 
Tack på förhand!
5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Det måste vara VMB som gäller om inköpen görs från privatperson och sedan säljs vidare med förtjänst.

 

När det gäller underlag på inköpen från privatpersoner så måste det väl finnas något som du kan använda som underlag för inköpet även om inte personen vill skriva ut en kvittens. Det finns kanske en mailkonversation eller andra underlag från Blocket och en banktransaktion. Tycker att det borde fungera som verifikation. Tänk på att hellre ta med för mycket än för lite som underlag till din verifikation. Det ska vara tydligt så att det klart framgår vad som skett vid en eventuell granskning. Också viktigt att det framgår vem säljaren är.

Kan inte med säkerhet säga att detta räcker om du får en granskning av Skatteverket, men ju tydligare desto bättre.

 

Lycka till!

//Carina

Hej Carina, 

Tack för svaret. 

Gäller det VMB även om varorna är Nya?

Om du köper in från privatperson så borde det vara VMB även om varorna är nya, men jag vågar inte ge ett 100%-igt svar på det, men om du inte kan göra momsavdrag vid inköpet så bör det vara VMB.

Frågan är ju om det egentligen är en privatperson som säljer varorna om de är nya...

 

Tänk på att du troligtvis har en skyldighet att kontrollera vem som står bakom försäljningen. Dels med tanke på att du ska ha rätt underlag (vem säljaren är) och även med tanke på ärligheten i varifrån varorna kommer så det inte är stöldgods eller rör sig om penningtvätt mm.

Han säger att han säljer de som privat person. Ingen aning var kommer varorna ifrån (Frågade honom en gång och han sa att det är från USA). Jag vet inte ens vad han heter.

 

Hur kan jag säkerställa mig om att det är VMB eller momspliktigt försäljning med 25%?

 

Tack!

Det är nog inte så lätt att göra, men om en person sysslar med att ta in varor från USA och sedan sälja vidare så känns det som att den personen sysslar med momspliktig verksamhet och borde skapa fakturor på det hen säljer och därmed också redovisa moms på försäljningen.

Om hen inte vill ge dig ordentliga underlag på det som du köper så känns det lite som en ljusskygg verksamhet.

OBS! det är min personliga åsikt.