Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp maskin med inbyte

Hej 

Har köpt in en maskin till företaget och samtidigt lämnat ett inbyte som delbetalning men inbytet är inköpt privat. Hur bokför jag detta för att det ska bli rätt?

(Har enskild firma)

4 SVAR 4

Den bokför du som en egen insättning, typ kto 2018 eller om du kör allt på 2013. Ta upp den till värdet som du fick vid inbytet. Och se upp så att dom inte lyfter moms på inköpet. Dom måste ha rätt information där....   Har dom lyft moms så kan du ju hantera "insättningen" av maskinen först till din firma och sedan säljer dom den med full moms. Vilket man får göra även om det är ett inköp från en privatperson. Kallas för att "bryta kedjan"...Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Har en följdfråga. När företaget köper in maskinen av mig som privatperson så registrerar jag den på konto 1210. När jag sedan säljer den, dvs lämnar den som inbyte vilket konto använder jag då? 

Hejsan. Själva inbytet blir ju samma sak som en försäljning. Där bör du använda konto 3973 och då även momsmärka det om det är så att handlaren lägger på moms, vilket är vanligt. När du sedan bokfört klart perioden och även bokfört momsrapporten så gör du en kompletterande bokning där du krediterar 1210 med inköpsbeloppet och debiterar 1219 (där du då kanske har ackumulerade avskrivningar på den sålda maskinen) med det belopp som avser avskrivningar på maskinen. Mellanskillnaden där bokar du mot 3973. 

Fast du får ha lite koll så att nettot på 3973 blir en kreditering. Skulle det vara så att nettot blir debet (d.v.s du har sålt med förlust) så skall du bokföra det på 7973 istället. Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Behöver kanske förtydliga min fråga. 

Jag har tänkt fel när jag bokförde köpet med inbytet och behöver råd ang korrigeringen. 

Ny maskin och moms bokfördes på resp konto i debet.

Försäljning inbytesmaskin konto ? ( kredit) tänkte fel och satt konto 1210...

utgående moms kredit

leverantörskuld kredit

Ska jag bokföra inbytes maskinen som anläggningstillgång för att sedan sälja den?