Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Handy John
UTFORSKARE

Inköp och vidarefakturering av byggmaterial i enskild firma

Hej!

har enskild firma och vill bygga en garage till en kund.

Har köpt byggmaterial och allting som jag behöver för att göra jobbet.

Jag är nu med bokföring och med appen och behöver lite hjälp.

hur jag bokför inköpet av byggmaterialet och hur fakturerar jag vidare den hör material i en faktura som ska ha also jobb timmarna .

Stor tack!

Mvh

15 SVAR 15
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du bokför köpet av byggmaterial som ett inköp varor inom 4XXX kontogruppen. När man vidarefakturerar detta sen så lägger man på den moms som man har på resten av fakturan på det beloppet du vill fakturera för. Det finns inga regler kring vad du får ta för vidarefakturerade kostnader, utan det är vad du och din kund avtalat om. Du kan läsa mer om vidarefakturering och moms här. Rent bokföringsmässigt så brukar man bokföra vidarefakturerade kostnader mot ett 35XX konto då det inte tillhör ens huvudsakliga försäljning. Det man bör tänka på vid vidarefakturering är att man rimligtvis tar ut samma belopp ex moms som man betalade ex moms, så att man går åtminstone plus minus noll. Tex följande: 

 

Inköp 

 

193X med 10 000 i kredit

4XXX med 8 000 i debet

2641 med 2 000 i debet

 

Vidarefaktureringen 

 

193X med 10 000 i debet

35XX med 8 000 i kredit

2611 med 2 000 i kredit

 

I denna momsbroshyren så kan du läsa mer om vidarefakturering och utlägg för framtida frågor kring detta. 

 

Hoppas detta hjälper, ha en fin. helg!

/ Josefine

tack för svaret, hoppas det är rätt svar! 

Bygger nu garaget, och när jobbet är färdigt behöver jag skicka en faktura . Ska Faktura innehålla summan för byggmaterialen som jag har köpt med moms som jag har betalat till leverantörer , plus arbete timmar. Är arbete timmar med moms? 

ja vill ge kunden 10% rabat som första kund. 10 % av vilken summa? 

Och vill göra rot avdrag för kunden-är det 30% av arbetstimmar?

Hur bokför jag allting? 

Just nu köper med egna pengar, har ingen företag bankkonto, men ska göra i framtiden. Tror det är lite mer bokföring om man använder egna pengar i början.

tusen tack för hjälpen!

vad svårt blir i början 

HandyJohn_0-1650059300539.png

 

Hej igen!

 

Ingen fara. Din faktura skall innehålla dina priser ink moms ja, om du är momspliktig vilket det verkar som. Som jag beskrev tidigare i tråden så bestämmer du själv vad du tar för priser till kunden gällande arbetsmaterialet, så där är det svårt för mig att ge råd kring. Om du inte vill lägga på något gällande det du betalat utan kan gå plus-minus-noll på materialet så tar du det du betalat ex moms och lägger på den momsen du tar på din faktura, vanligtvis 25% moms och lägger på. Ditt arvode för arbetet är också med moms ja. 

 

Rabatten bestämmer du själv kring vilken summa det gäller så där kan jag tyvärr inte heller ge något råd kring. Det finns inga speciella riktlinjer direkt, men du kan läsa om de regler som finns kring rabatt här. ROT-avdrag gäller inte materialkostnad utan enbart arbetskostnad, och du kan läsa mer om dessa regler här

 

I denna artikeln så kan du läsa om hur rot/rutavdrag fungerar i Visma eEkonomi så att du kan få det rätt i fakturan och bokföringen. Genom att skapa fakturorna korrekt så blir även bokföringen av dem korrekta via funktionen i programmet. Själva bokföringen av försäljningen blir inte annorlunda än en vanlig försäljning, utan den enda skillnaden är att kunden betalar en del och du får den andra delen av Skatteverket utbetalat. 

 

Om man bara köper med sina egna pengar och inte företaget så är det viktigt att bokföra mot 2018 egna insättningar när man köper och 2013 egna uttag när man får pengar från sina kunder. Detta blir då manuellt hanterat i programmet i och med att det kommer in på ett privat konto. 

 

Hoppas detta hjälper dig lite framåt, ha det fint!

/ Josefine

Hej igen! 
kan ni visa exempel om bokföring till inköp byggmaterial med egen konto? 
exempel inköp med bankkort av byggmaterial värde 10000kr ?
vidare fakturering samma summan till kund

och sen betalning tillbaka från kunden i privat konto!
och sen när jag har gjort företag bank konto hur gör jag bokförning att pengarna går på företag konto .
stort tack !
mvh Ion 

Hej igen!

 

Se följande för ett par exempel på hur det kan hanteras. I mina exempel så antar jag att du köper saker med 25% moms och säljer med 25% moms samt inte lägger på något på priset för materialet. 

 

Vid köp av privata pengar:

 

2018 med 10 000 i kredit

40XX med 8 000 i debet

2641 med 2 000 i debet

 

Vid försäljning till kund

 

2013 med 10 000 i debet

35XX med 8 000 i kredit

2611 med 2 000 i kredit

 

Dessa två förslagen är om du har kontantmetoden och bara fakturerat materialkostnaden utan ett pålägg eller arbetskostnad. Om du har faktureringsmetoden så blir det samma princip fast ett till steg där du först bokför upp försäljningen som en kundfordran och mot intäktskonto, och sedan bokar bort fordran när kunden betalat till dig. 

 

När du skaffar ett företagskonto så blir bokföringen exakt likadan fast du använder 1930 istället för 2013 samt 2018. 

Ha det fint!

Josefine

Stort tack!

Ion

Hej Josefine,

Jag har fått returkvitto med -1780kr, varav moms 356,07.

1.order som kommer med det står att -1505kr (övriglagervara) -rabatt ej avdragen på en tidigare faktura

2.order med 2 retur varor i suman av 275,34

Hur bokför jag i program?

har enskild firma och använder privat konto för det.

 

Hej igen!

 

Baserat på den informationen du gett så har du alltså inte fått någon rabatt på din faktura du fick från köpet, utan istället så fick du tillbaka pengar i efterhand, stämmer detta? I sådana fall så bokför du detta mot samma kostnadskonto som du bokförde själva köpet mot. Om du inte ännu betalt detta utan fick ett returkvitto innan du betalade, så bokför du enbart den delen som är en kostnad för företaget, inte originalköpet och sedan returen då du har kontantmetoden. 

 

Om du vill ha något form av bokföringsförslag så kan du återkomma om du bokfört köpet sedan innan och hur, eller om du inte hunnit betala ännu så kan jag förklara lite mer. 

Ha det fint!


Josefine

Hej Josefine.

Blev lite fast med bokföring och vad ska jag bokföra ! 

bifogar bilder 🙂

Tack

862.jpeg863 .jpeg

mvh Ion

 

*Bilder har redigerats av moderator

 

 

Hej igen!

 

Okej, det verkar som att du alltså inte betalt en faktura för att sedan få tillbaka pengarna utan du fått en faktura samt en kreditfaktura som krediterar en del av det du skulle betala, och att du enbart betalde 697 kr stämmer det? Eller fick du tillbaka dessa 1 780 kontant från ett tidigare köp för att sedan betala den andra fakturan med detta?

 

Om det är det första så bokför du så som jag beskrev innan, dvs du bokför det du faktiskt betalade som en kostnad då du har kontantmetoden. Så om du bara betalade 697 kr så bokför du det mot 2018 i kredit och lämpligt kostnadskonto och moms i debet. Detta då det blir din enda kostnad eftersom du fick retur på varorna. Om det inte är så så måste du återkomma om hur du bokförde ditt originalköp och hur du fick tillbaka pengarna samt betalade nästa köp så kan jag ge dig ett bokföringsförslag. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej.

Har precis betalt bara 697kr kontant med bankkort.

Varorna som jag har returnerat i 275.34 Kr, de var registrerat och betalt i en annan faktura tidigare (2018,2641och 4000)

Nu jag har betald bara 697kr. 

Ska jag registrera 2018 kredit och 2641+4000 i debit?

Hur fakturerar byggmaterialen då till kunden?

Finns möjlighet att någon kan titta på alla bokföring som jag har gjort och hjälpa att rätta till om finn fel?                                           Nu, första Projekt -Garage till första kund är klart  och jag behöver skicka en faktura till kunden med kostnad på byggmaterial och arbetstimmar.

Sista 2 fakturor med varor jag har inte registrerat. Summan på varor är mycket större än summan som jag har betalt 697kr efter kreditfakturan-1780kr.

Kanske allt är lite enklare än jag tror, men för mig måste vara säkert att jag gör rätt !

Har inte fått svar från banken med företagets banko konto, så fortfarande använder min egen bankkonto.

Tack

Mvh Ion

Hej igen!

 

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Okej, i sådana fall så kan du bokföra 697 kr i kredit mot 2018 och debet med moms och kostnad mot 2641 och 4000. I det stora hela så har du egentligen fått både en retur på de 275.34 plus någon tidigare rabatt enligt den kreditfakturan vilket gör att du bara betalar 697 kr för de varor du köpte nu för 2 477 kr. Så totalt sätt så är din kostnad detta köpet 697 kr som du då bokför mot de konton som du angav. 

 

Du fakturerar detta som en vidarefakturerad kostnad, och tar ut det belopp som du önskar. Mitt råd är åtminstone ta ut samma summa som kostnaden blir för dig plus moms. Dessa fakturerade kostnader lägger man normalt sätt i kontogruppen 35XX. 

 

Gällande din fråga om någon kan titta på din bokföring så har vi samlat de byråer vi rekommenderar i denna länken här. Där kan du hitta en byrå nära dig som du kan kontakta för hjälp kring dina bokföringsfrågor samt det du bokfört tidigare. 

 

Så fort du får ditt egna bankkonto till företaget så tror jag allt kommer flyta på lite enklare för dig då det blir enklare att hålla allt separat mellan privat och företag. 

 

Ha en fin helg nu!

Josefine

Hej igen.

Jag hade lite tid nu för datorn.

Så registrerar jag : 2018 kredit - 697kr

                                4000 debit -522,75

                                2641debit- 174,25

och registrerar inte returkvitto/faktura med -1780kr och inte samlingsfakturamed sista köp 2477kr?

 

Jag måste börja räkna ut all byggmaterial som jag har använt för att bygga garaget, och kostnaden för att fakturera kunden. Men kommer frågan om sista byggmaterial faktura på2477kr, jag har faktiskt använd de här varorna i bygget, men jag har inte registrerat , inte bokfört. samma med retur på 2 varor 275.34kr -de var registrerat in, men inte registrerat ute.

Tänker jag fel? att finns varor  2477kr som jag har köpt och använd i bygget  men de är inte registrerat/bokfört .och 2 varor som är bokfört i som inköp, men inte ut som retur? Skulle vara bättre/korrekt att registrera faktura med varorna 2477kr inköp, och sen kreditfaktura eller retur kvitto med -1780kr , och sen bokföra betalningen av 697 kr med kort?

Rabatten -1505 kr, är den för min företag, jag ska inte dra den här summan från totalt byggmaterial kostnad? 

Börjar jag kompliceras?

Totalt byggmaterial inklusive  2477kr är inte samma som utan om jag inte registrerar den köp.

Hur är rätt?

tack igen för snabbt svar.

Mvh Ion

Hej igen!

 

Ber om ursäkt att svar dröjt pga ledigheter. 

 

Ja ditt första förslag stämmer, utifrån att du fått den rabatten och returen på detta kvittot. Du fick ju en retur på något du betalt tidigare, vilket minskar kostnaden samt en rabatt eller liknande som gjorde att du fick tillbaka 1 708 kr. Detta i sin tur gjorde att du bara behövde betala 697 kr som då blir din kostnad nu för varorna. 

 

Jag måste erkänna att jag inte riktigt följer med helt i din tankegång gällande fakturering av byggmaterialet. Men som jag nämnt tidigare så finns det inga regler för vad du får lov att vidarefakturera, dvs du kan fakturera vilket belopp du vill gällande byggmaterialet. Det som man får tänka på är att åtminstone inte ta mindre betalt än vad man betalade för. Vad du väljer att vidarefakturera kan jag dessvärre inte rådgiva dig kring, utan det är något du själv får avgöra. 

 

Gällande det sista du skriver om köpet så går det bra att registrera det precis så som du säger, men i slutändan så kommer kostnaden bli desamma, dvs 697. Sedan om du hellre vill göra en leverantörsfaktura som är på 2 477 kr, en kreditfaktura på 1 780 kr och sedan att du betalar det som är kvar ( 697 ) med privata pengar är upp till dig. Oavsett så kommer alltså kostnaden bli 697 kr vid detta tillfället. Det betyder självklart inte att de materialtet bara är värt 697 kr, bara att du fick en kreditfaktura i samband med köpet på 2 477 kr och därmed inte behövde betala totala beloppet. 

 

Ha det fint!

Josefine

Handy John
UTFORSKARE

tack för svaret, hoppas det är rätt svar! 

Bygger nu garaget, och när jobbet är färdigt behöver jag skicka en faktura . Ska Faktura innehålla summan för byggmaterialen som jag har köpt med moms som jag har betalat till leverantörer , plus arbete timmar. Är arbete timmar med moms? 

ja vill ge kunden 10% rabat som första kund. 10 % av vilken summa? 

Och vill göra rot avdrag för kunden-är det 30% av arbetstimmar?

Hur bokför jag allting?

tusen tack för hjälpen!

vad svårt blir i början 🙂