Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp renovering & försäljning av bostad

Har tidigare köpt renoverat och sålt fastighet/privatbostäder privat. Men fick lite frågor från Skatteverket sist så nu har jag tänkt göra det i mitt AB som jag haft sen tidigare.

men där uppstår en hel del frågor.

 

 

Fråga 1.

bostaden är en privatbostadshus dvs vanlig villa som syftet enbart är att renovera samt sälja.

Letat mig fram på Skatteverket och rätta mig om jag har fel men detta ska bokföras som en lagertillång, konto?
och alla renoveringskostnader ska också dit? 

2.

Ingående moms, ska den dras av i vanlig ordningen men sedan ska 25% uttagskatt? 
Då går det jämt ut hur som, med all rätt för köpet är ju momsfritt. Tycker dock det var lite diffust på skatteverkets hemsida då det hela tiden nämndes ”uppförande” av fastighet ej en befintlig renovering av ”bara” ytskickt och kök. 
Om så är fallet vad säger Skatteverket om jag bokför inköpen/renoveringen som ej avdragbar moms, för att göra det enklare.

3.
detsamma gäller min egen arbetsinsats, även där ska jag betala moms på min uppskattade arbetsinsats (?)

 

 

ni som är såååå duktiga i ämnet upplys mig gärna om någon fler punkt är bra att tänka på, som jag missat.

Tack!!

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Fd medlem!

 

Situationen du beskriver är inte helt självklar och jag förstår att frågor uppstår. Just fastighetsaffärer kan vara lite bökiga och jag skulle rekommendera att du vänder dig till en redovisningskonsult, kanske rentav någon som är expert på byggbranschen. De borde kunna hjälpa dig med dina frågor. Vi vill inte att du ska missa något viktigt utan att din redovisning blir så korrekt som möjligt. 

 

Från vad jag kan se på Skatteverket är det avsikten vid anskaffningstillfället som avgör om det ska klassas som en omsättningstillgång eller inte. Fastigheter kan vara en lagertillgång om de omsätts i företag som bedriver byggnadsrörelse eller handel med fastigheter. Så det beror lite på hur din specifika situation ser ut. När det kommer till uttagsbeskattning så hittade jag viss vägledning från Skatteverket kring detta i den länkade artikeln. Dock skulle jag som sagt råda dig att kontakta en konsult alternativt att du kan testa att slå Skatteverket en signal så att allt blir rätt och riktigt för just din situation.

 

Du är varmt välkommen att återkoppla här i tråden kring hur detta ska hanteras på bästa sätt. Det är alltid uppskattat när vi kan dela information som kan hjälpa andra i liknande situationer. 🙂 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

 

Vi tar de lätta frågorna först. Du ska inte göra avdrag för den ingående momsen på kostnaderna. Det gäller alla kostnader gällande fastigheten. Om det är så att du har flera verksamheter i ditt bolag och kanske att du har en annan verksamhet som är momspliktig då måste du proportionera avdraget för moms på de gemensamma kostnaderna också så som programvara och tfn mm. 

 

Ingen moms på din arbetskostnad om det inte är så att det faktureras från annat bolag? Om du vill ha betalt för utfört arbete så är det lön med sociala avgifter som vanligt. 

 

Om du får fakturor med omvänd skattskyldighet så ska du lägga på den fiktiva momsen som vanligt men inte bokföra samma avdrag som ingående moms utan kostnaden ökar således med 25 %.

 

Låter rimligt att det kan vara så att det ska klassificeras som en lagertillgång med den beskrivning du ger och om syftet är att göra detta flera gånger. En redovisningskonsult har ofta ett nätverk och en branschorganisation som man kan bolla med om man är osäker. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jag ser att du fått väldigt bra svar redan men vill lägga till en "varning".

Det finns stor risk att du påförs bostadsförmån om du köper in en fastighet att ditt bolag, detta då du har dispositionsrätten till bostaden. Att den är under renovering brukar inte heller ha någon större betydelse för Skatteverket och att du sannolikt redan har en bostad brukar inte heller spela någon roll.

Renovering och försäljning av småhus förekommer sällan i Sverige, mycket på grund av skattereglerna.  Det finns ju rätt många tv-program som visar hur man i andra länder kan köpa in och renovera både småhus och lägenheter men jag förutsätter då att deras skatteregler är helt annorlunda mot för våra. Här är det knappt lönsamt om det blir näringsverksamhet.  Tyvärr skulle jag vilja säga... Lycka till iaf...