Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp utanför EU - säljaren har felaktigt debiterat moms

Hej ! 
Jag har ett svenskt aktiebolag och sysslar med en utlandstjänster mot Norge.

Har i samma svängen haft en del inköp av tjänster genom Norge. Den absoluta majoriteten av norska leverantörer har fakturerat korrekt utifrån att omvänd skatteskyldighet gäller, men en leverantörfaktura kom med ett felaktigt momstillägg på 25% där det skulle varit 0% moms, och denna gick tyvärr igenom och blev betald innan jag hann be leverantören kreditera och fakturera utan moms.

Min fråga: Om jag nu inte kan få leverantören att kreditera tillbaks det felaktigt fakturerade momsbeloppet (transaktionen skedde under 2020), hur bokför jag då denna händelse på korrekt vis?

Jag är färsk på detta och helt ny på Visma Spcs, så uppskattar verkligen övertydlighet i detta 🙂

För att ge något mer konkret:

Utbetalningen var på 1039 Nok totalt inkl. moms
Leverantörens tjänst utgjorde : 831 NOK
och det var lagt på moms : 207,80 NOK

 

Normalt sett skulle utbetalningen varit på totalt 831 kr eftersom omvänd skatteskyldighet gäller och att man sedan bara beräknade momsen, men här gick allts faktiskt momsbeloppet ut till leverantören.

Vilka konton ska jag involvera i bokföring av leverantörfakturan så att det framkommer att det faktiskt har skett en transaktion av för mycket moms, och var registrerar jag fordran? Evt. övriga konton som måste involveras här för att det ska bli korrekt bokfört?

Är som färsk på detta väldigt tacksam för lite upplysning.
Tveka inte heller att rätta mig om jag är ute och cyklar i tankegången.

Tacksam för hjälp,

 

Vänligen
Forsberg

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har kikat på detta och hittat lite information. Jag tolkar det som att du bör bokföra inköpet likt de tidigare inköp du bokfört från Norge som fakturerats utan norsk moms. Däremot så får du tänka på att man enligt Skatteverket ska beräkna omvänd moms på hela det fakturerade beloppet inklusive moms. Skatteverket skriver Omvänd skattskyldighet gäller även om säljaren felaktigt har debiterat moms. Om du inte vänder dig till säljaren för att få en ny faktura måste du beräkna momsen på fakturabeloppet inklusive moms, detta kommer från deras sida Omvänd skattskyldighet.


Nedan följer ett exempel på hur du kan bokföra fakturan, konton nedan är också exempel och enligt kontantmetoden. (Eftersom jag fick dina belopp i NOK och bokföringen sker i SEK så lägger jag in egna siffror)

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   12 500
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms

12  500

 
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

 

3125
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

3125

 


Sedan bör du begära en kreditnota/kreditfaktura från den norska säljaren för ändringen av den felaktiga momsen. Får du en återbetalning så bokförs den i den redovisningsperiod den utfärdats. 

Exempel på kreditering

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 2500  
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms

 

2500
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

625

 
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

 

625

 

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My och tack snälla för det utförliga svaret ! 🙂
Väldigt stor hjälp verkligen !!

Får man lov att ställa en sista liten följdfråga runt detta med krediteringen ? 🙂

Har en misstanke om att leverantören ej kommer att acceptera att kreditera fakturan och ej heller att överföra tillbaks den felöverförda momsen. Hur bokför jag då moms-beloppet, som jag då vill anta anses vara förlorat ? Gärna om du kunde nämna vilka konton som det då bör bokföras mot.

 

Superstort tack för hjälpen ! 🙂
Det betyder väldigt mycket för mig 🙂

Vänligen,
Josefine

Hej igen Josefine, 

Roligt att läsa att du uppskattar hjälpen! 🙂 
 

Ja, förstår att det kan kännas lite rörigt men det är just detta jag har tolkat som att det ändå ska bokföras enligt mitt första bokföringsexempel när jag läser Skatteverkets text. Tänker på texten Omvänd skattskyldighet gäller även om säljaren felaktigt har debiterat moms. Om du inte vänder dig till säljaren för att få en ny faktura måste du beräkna momsen på fakturabeloppet inklusive moms. Du ska alltså inte ändra några bokningar även om en återbetalning eller kreditering ej görs. 

Ha en trevlig helg! 🙂 
/My