Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Martin66
MEDLEM

Inlösen av optioner ägda av aktiebolag

Hej,

Mitt aktiebolag köpte i augusti 2019 syntetiska optioner i ett onoterat aktiebolag, och som förfaller efter tre år. I oktober 2021 noterades bolaget och då även optionerna. Hade bolaget förblivit onoterat hade ju vinsten varit skattefri i mitt bolag.  Reglerna säger: "att svenska aktiebolag får göra en ”step-up” av det skattemässiga anskaffningsvärdet på aktien till den kurs som gäller vid noteringen". Min fråga är om detta även gäller optionerna? Om det gör det, blir då en del av vinsten skattefri och en del ska beskattas. Om optionerna räknas som ett eget fristående värdepapper skall ju hela vinsten tas upp till beskattning i o m att de gått från onoterade till noterade.

Någon Forummedlem som vet hur det förhåller sig?

MVH//Martin

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Martin!

Tack för att du hörde av dig med en fråga. Just denna typen av frågor är dock svåra för oss i forumet att besvara och därför rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult eller likande som kan rådgöra med dig kring hur detta ska hanteras. 

 

Jag vet också att vi har otroligt kunniga forummedlemmar så om någon av er med erfarenhet av liknande situation har möjlighet att hjälpa Martin så är ni varmt välkomna att hoppa in i tråden.

 

Hoppas det löser sig och ha en glad midsommar

//Tinna