Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Insättning av kapital

Hej om man behöver köpa en dator till företaget men inte har pengar nog på företagskontot. Kan man då göra en egen insättning och sedan köpa den med företagskontot eller ska man köpa den privat och sedan fakturera företaget?

11 SVAR 11
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Du köper den i företaget och gör ett privat utlägg för inköpet, dvs företaget lånar pengar av dig.

Har du en enskild firma så blir det en privat insättning på konto 2018. Har du ett AB så bokar du upp en skuld på konto 2893 eller det konto du använder för avräkning mellan dig och bolaget.

 

//Carina

Oj ok, nu har jag redan satt in pengar för datorn på mitt konto med en överföring och köpt den. Hur gör jag nu då? 

Då får du boka uttaget som ett privat uttag och kvittot på datorn bokar du som en privat insättning.

Hur menar du nu? Och vilka konton blir det?

Har du en enskild firma eller ett AB?

AB

Hej,

 

Har man ett AB så ska man alltid undvika att ta ut pengar från sitt bolag, men eftersom det redan är gjort så är det viktigt att insättningen av beloppet hamnar på samma månad. Man får inte låna pengar av sitt AB.

 

Vet inte om du har något avräkningskonto mot ditt bolag, normalt så ligger detta konto på antingen 2393 eller 2893. Saldot på kontot får aldrig vara ett saldo i debet.

 

Boka uttaget i debet på något av kontona ovan och kreditera banken.

Eftersom du har ett AB är det viktigt att kvittot är utställt på bolaget. Överskrider beloppet 5 000 kr så ska kvittot vara utställt som en kontantfaktura för att uppfylla alla krav vad gäller rätten att göra avdrag för momsen.

Du debiterar det kostnadskonto som gäller för det du köpt in och krediterar samma konto som du debiterade vid uttaget.

 

//Carina

Jag har inte gjort ett uttag från mitt företag. Jag har gjort en insättning av kapital i mitt företag.

Jag vill bokföra min insättning av kapitalet jag gjort med en överföring till mitt företagskonto från mitt privata konto.

Har du satt in pengarna på ditt företagskonto så debiterar du banken och krediterar 2893 eller 2393.

Då bokför jag det på konto 2393 som en långfristig skuld då eftersom jag inte vill ha tillbaka pengarna inom ett år?