Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Insättning kapital i AB

Bokföring hjälp
Hej! Jag och en kompis har startat ett aktiebolag som säljer sportutrustning via webshop. Behöver hjälp med nedan konteringar.

Vi har gått in med 50100 kr i aktiekapital och sedan 40 000 kr vardera för att kunna köpa in lager.

Insättning aktiekapital
1930 – Företagskonto: Debet 50100 kr
2081 – Aktiekapital: Kredit 50100
Denna kontering bör vara rätt för den har jag sett många exempel på när jag googlat.

Insättning kapital (40 000 kr per person/aktieägare)
1930 – Företagskonto: Debet 80 000 kr
???? – Insättning/avräkning Patrik: Kredit 40 000 kr
???? – Insättning/avräkning Martin: Kredit 40 000 kr
Här är jag osäker på hur vi ska boka insättningen i ett aktiebolag. Jag vill att det ska vara olika konton så man kan se hur mycket vardera aktieägare satt in. Dessa insättningar är långsiktiga. Har googlat och fått massor med olika svar, t.ex. 2893, 2899, 2890, 2391, 2393. Vet inte vilket som är bäst, vill även ha unikt konto per person.

Vi har även haft ett par utlägg vi gjort innan bolaget startades. Bör dessa sättas på somma konton som ovan? Gäller avgift för hemsida, shopify och registrering till bolagsverket. Även här vill jag kunna särskilja vem som betalt vad. Någon har föreslagit konto 2391 här.

Sista fråga, registrering bolagsverket. Förstår att det inte är avdragsgillt? Därmed bör jag debitera "6992 - Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla" ?

Skulle vara fantastiskt om någon ville svara mig så jag kan komma vidare med bokföringen 🙂
3 SVAR 3
malin66
UTFORSKARE

Angående egna insättningar i ett aktiebolag så är konto 2893 (skulder närstående) det konto man normalt använder, det är ett s.k baskonto dvs det finns med i kontoplanen från början, men du kan skapa ett nytt skuldkonto i kontoplanen med en annan slutsiffra för att särskilja insättningar från de olika delägarna t.ex 2891. 
Då kan du enkelt hålla isär dom och alltid ha ett aktuellt saldo så du vet hur mycket företagets skuld till er är.
Erica_3
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Håller med, använd baskontot och lägg till Patrik i benämningen. Kopiera sedan kontot och välj tex 2894 och sätt Martins namn där, så kan du lätt skilja på insättningarna.
När det gäller insättningar innan bolaget startades beror det på vilka datum du anmälde vid registreringen, där det ifrågasätts om du gjort inköp eller planerade datum för första inköp.
Ja, du kan använda 6992.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Superbra, stort tack för svaren, dessa hjälpte mycket 🙂

Mvh Per