Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inventarie vs Förbrukningsinventarie

Har köpt en inventarie för 25800:- och vill bokföra som förbrukningsinventarie dvs skriva av direkt i år. Enligt Skatteverket så går gränsen för det vid ett halvt prisbasleopp 48300/2= 24150:-. Är gränsen strikt eller kan jag betrakta detta som en förbrukningsinventarie?

Om det inte går kan jag skriva av inventarien på 3 år?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Gränsen är vanligtvis relativt strikt, men det kan också påverkas av hur lång den ekonomiska livslängden på inventarien kan anses vara. Jag tycker du kan höra med Skatteverket och se om du kan få något svar kring där, men i enlighet med bokföringsnämndens rekommendationer så skall inventarier som är över ett halvt prisbasbelopp ex moms samt har en ekonomisk livslängd längre än 3 år. Om man uppfyller den gränsen så skall man göra årliga avskrivningar, som måste vara en plan på mer än 3 år, så det kan man tolka som att man inte får göra en avskrivning på 3 år nej. 3 år är gränsen för korttidsinventarie, så det bör som sagt betyda att man inte får göra en avskrivning enligt plan på mindre än 4 år. 

 

I denna vägledningen hos Skatteverket kan du läsa om vid vilka tillfällen man kan få lov att göra direktavdrag. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ett bra svar, jag kollar vidare!