Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

joa_bj
UTFORSKARE

Inventarier/tillgångar och avskrivning

Vi har i vår idrottsförening inte haft en inventarieförteckniung tidigare och jag håller på som bäst som relativtnybliven kassör att ta mig an det efter att fått ordning poå allt det viktigaste.
Jag har några frågor kring det.

1. Vi äger en obebygd tomt som man en gång i tiden fick (vill man "minnas", från kommunen).
Den klassas som specialenhet med ett taxeringsvärde som är noll. Dock har den ett värde om vi skulle sälja den då det är byggbar tomtmark.
Skall den tas upp som inventarie/tillgång och isåfall hur och till vilket värde?
Antar att den inte skall skrivas av då den funnitsi förenings ägo så länge som någon kan minnas.

2. Vi har även en klubbstuga. Samma där. Taxeringsvärde noll. 
Den har ett försäkringsvärde dock. 
Skall den tas upp som inventarie/tillgång?
Antar att den inte skall skrivas av då den funnitsi förenings ägo så länge som någon kan minnas.

3. Vi har i år (1 Oktober) tagit en ny anläggning i drift som kostade ca 8 Msek att uppföra.
Jag tänkte lägga upp den som markanläggninar och den kommer att skrivas av på 10 år.
Behöver jag aktivt göra något varje år med den tillgången eller sköter det sig själv i bakrunden baserat på den specade avskrivningstiden? JAg gissar att de inte är så enkelt och att man måste fylla i hur mycket som skrivs av varje år? I mitt fall 800.000 per år eller för just detta år (3 månader om man räknar från 1 Oktober) 800.000/12 x 3.

4. Vi har även en del andra inventarier. Tex en ar gamla åkgräsklippare som köptes in för ca 25.000/st för många år sedan. De kan anses avskrivna, men hur lägger man in en sådan tillgång som finns, men har ett nollvärde. Anskaffningsvärde skall ju anges. Sätter man start av avskrivning "in the past" så att säga med en avskrivning på säg fem år med slutdatum som redan varit?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Om taxeringsvärdet är noll så skall ni inte ta upp den som en tillgång. Hela försäljningsvärdet blir en vinst för er om ni skulle sälja den.

2. Samma sak med klubbstugan. Då taxeringsvärdet är noll så behöver den inte heller tas upp som en tillgång. 

3. Om du aktiverar automatisk bokföring a avskrivningar under Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter och väljer om avskrivningen skall göras månads eller årsvis så kommer systemet hantera detta åt dig.

Anläggningstillgången som läggs upp under Bokföring > Anläggningstillgångar behöver även markeras att den skall skrivas av samt ett startdatum för avskrivningen skall väljas.

4. De saker som redan är avskrivna gör ni inget med alls inköpen har redan bokförts tidigare.

/Joachim