Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Micke 59
MEDLEM

Investera periodiseringsfond

Hej

 

Kan man investera kapitalet i periodiseringsfonder i korta 3-månaders räntepapper?

Hur beskattas och bokförs intäktsräntan?

 

Jag har inga problem att återföra fonderna eller att betala avgift och framtida skatt för fonderna. 

 

Mvh

Mikael

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. En periodiseringsfond är bara en bokslutskorrigering för att skjuta upp beskattningen på resultatet, så det är inget som påverkar om du kan investera pengar i värdepapper eller liknande då detta är inget som påverkar resultatet direkt utan blir en tillgång i företaget. Det som i sådana fall påverkar om du kan göra det eller inte är om företaget har tillräckligt med pengar för att investera i detta utan att påverka företagets likviditet på ett dåligt sätt. Hur det beskattas och bokförs beror lite på, men själva köpet bör bokföras mot ett 18XX konto om det är kortvarigt. Intäktsräntan bör hamna mot ett 83XX konto, men huruvida detta är skattefritt eller inte så rekommenderar jag att kontakta en konsult för bäst råd och hjälp så allt blir rätt för dig. Här finns det lite mer information kring vad olika värdepapper har för regler kring beskattning m.m. 

 

Känner du dig osäker kring detta och om företaget kan göra den investeringen så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult för att få hjälp med detta. 

Ha det fint!

 

Josefine

Göran A
UTFORSKARE

Vad gäller P-fond har Josefin svarat på detta . Nu framgår inte av frågan om du har AB eller enskild näringsverksamhet. Om du har enskild bör du tänka på att om du placerar i räntepapper kan dessa belopp inte räknas in i underlaget för räntefördelning.