Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hittar inte differens på 300 kronor.

Diffen på 300 kronor hänger med från april. I juli kommer det till ytterligare 161 kronor, så det blir en diff på totalt 461,- 

Jag har kollat alla verifikat mot in- och utbetalningar på banken, och de stämmer överens. Jag har alltså 300 kronor mindre på banken än vad jag ska ha enligt balansräkningen. Jag bör alltså ha missat att bokföra en kostnad på 300 kronor? Har jag uppfattat det rätt så? Men hur ska jag hitta den när den varken finns på banken eller i verifikaten. 
Sen tillkommer det ytterligare ett fel i juli, då är det 161 kronor till det diffar, totalt alltså 461 kronor. I juli betalade jag ut 161 kronor i reseersättning. Men jag konterade det fel, som ringsekreterararvode, och har gjort en korrigeringsverifikation på den. Men där var jag överambitiös och korrigerade allt. Det hade ju räckt med att korrigera arvodet till reseersättning. 
Nu ser korrigeringen ut så här: 
 
Kassan kredit 161,00
Ringsekreterare debet 161,00 (det är det som var felaktigt kontonummer)
 
Kassa debet 161,00
Ringsekreterare kredit 161,00 (då borde ju den felaktiga konteringen vara borta)
 
Sen har jag kassan kredit 161,00
Milersättning debet 161,00 (som ska vara den korrekta konteringen)
 
Men det misstämmer 161,00. Vad har jag gjort för fel? Ska jag korrigera korrigeringen på något vis? 
 
Och vad ska jag göra för att hitta de felbokförda 300 kronorna i april när bankhändelser och verifikaten stämmer mot varandra?
1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr svårt att säga vad det är som gått snett. Din korrigering av de 161 kr såg rätt ut i att du först gjorde en spegelvänd och sedan en ny så det bör vara något annat som spökar. Det enklaste sättet att hitta fel gällande bokföringskontot för banken och bankens saldo är att man tar ut en huvudbok för bokföringskontot samt kontoutdraget från banken, och sedan så stämmer man av båda händelse för händelse för att hitta vart det diffar. Allt som finns på kontoutdraget skall ha en motsvarande händelse på huvudboken för det 19XX konto du använder i bokföringen. 

 

Så i och med att du har mindre på banken så bör det antingen vara en kostnad som har missats att bokföras, alternativt att man bokfört upp en intäkt för mycket i programmet. Stirra dig inte blind på just 300 kr dock, ibland så kan det vara flera händelser som missats som tillsammans blir en diff på 300 kr. I och med att du fortfarande har en differens så måste någon händelse vara knepig. Kan det vara så att du har råkat bokföra de 300 kr åt fel håll? Så att händelserna stämmer överens med kontoutdraget rent beloppsmässigt, men blev bokfört åt fel håll alternativt att något blivit bokfört dubbelt.

 

Lycka till!

/ Josefine