Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jordbruk, lantbruk och skog

Hej,

 

Jag har en fråga som kanske låter konstig, men jag är inte insatt i skogsbruk och alla lagar kring det.

Jag har en bekant som frågat mig angående försäljning av skog och inköp av maskiner.

Min bekant bedriver enskild firma och äger både skog och mark. Han har sålt skog, det vill säga träden som blivit nertagna och hämtade. Frågan är påverkas skatten om man får extra pengar som spenderas direkt på en maskin som det blir flerårig avskrivning på? Det vill säga om han får in pengar från försäljningen av träd och sedan direkt investerar detta i en maskin. Får han då fortfarande skatta på pengarna som han gjort vinst på av skogen?

 

Jag vet att som enskild företagare så är skatten beräknad på åreresultatet, men funderade om det gällde något annat när det är skog/lantbruk. Eftersom detta inte är något jag är direkt kunnig i.

 

Mvh

Linnéa Bäckström

3 SVAR 3
Göran A
UTFORSKARE

För det första kommer skogsinkomsten att köras ihop med hans enskilda firma i slutändan Man kan ha en särskild redovisning på skogen om man vill och redovisa detta på NEA blankett som sedan läggs ihop med NE

Skogsinkomsten tas upp och gör du avskrivning på inköpet av maskinen 

För att hantera mellanskillnaden mellan inkomsten och VM kan man sätta av mellanskillnaden till periodiseringsfond och Expansionsfond och sedan återför man dessa avsättningar  mot VM de kommande åren På så sätt uppkommer ingen skatt på skogen

Alt kan man kombinera dessa avsättningar med insättning på ett speciellt bankkonto - sk skogskonto Man kan maximalt sätta in 60% alt 40 % av skogsinkomsten lite beroende på hur man sålt skogen 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Man kan inte göra någon direkt koppling/kvittning mellan intäkterna från skogsförsäljning och inköp av maskin men skattemässiga avskrivningar på maskinen kommer naturligtvis att reducera årsresultatet och därmed skatten.

 

Din bekant bör dock lära sig reglerna för skogsavdrag (periodisering av skogsintäkter) och skogskonto (insättning av delar av intäkten på bankkonto). Det senare kanske är ett dåligt alternativ om pengarna ska gå till maskininköp.

 

Reglerna kring detta finns på skatteverkets hemsida men vill ni ha tips och råd får ni gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack så mycket för hjälpen till er båda. 😄