Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ueg___
MEDLEM

Julbord istället för julklapp

Vårt företag tänker bjuda all personal på ett lite dyrare julbord, inklusive busstransport, och detta ska ses som både julbord och julklapp. Kostnaden beräknas uppgå till ca 1 500 kr per person. Kan inte detta betraktas som en s k Coronagåva, så att företaget får avdrag för hela beloppet?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det är bäst att du kontaktar Skatteverket om det är okej att betrakta det som en gåva, då julbord normalt sätt inte är något som är avdragsgillt förutom moms till en viss summa, så att det blir korrekt. Om man läser här på Skatteverkets vägledning så verkar dock restaurangbesök också godtas som gåva så det verkar som att det kan finns möjligheten för dig, men det är bäst att dubbelkolla detta så att det blir korrekt för dig. Jag skulle dock tro att enbart kostnaden för själva julbordet är okej i sådana fall, inte transporten dit då admin och transportkostnader kring gåvor inte är något som normalt sätt får räknas in i gåvans värde. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack för svaret, Josefine!

Ja, det är nog bäst att stämma av med Skatteverket för att vara säker på att vi hanterar det på rätt sätt!