Hej!
Jag vill börja med att fråga om man kan ge en julklapp till en person i min styrelse (Suppleant)? Jag har aktiebolag och jag har tänkt ge mig själv en julgåva samt min suppleant. Hur bokför jag det?
Sen undrar jag också om det är möjligt att köpa julklappar till max värde 550kr inkl moms på olika kvitton? Måste det vara en sak som gåva eller kan man köpa 2 olika saker på 2 olika kvitton (för 550kr) och bokföra det som en julgåva? Hur bokför man det i så fall?
MVH
Paulina
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det är godkänt att ge en suppleant en julgåva. Om julgåvan består av olika saker som hamnar på olika kvitton spelar inte heller någon roll så länge det totala värdet inte överstiger 550 kr.
Julgåvor bokförs som en övrig personalkosntad på konto 7690 och eventuellt 2641 om det är moms på inköpen.
/Joachim
Tack snälla för ert svar! Är det samma konto för julgåva till en själv (som ägare av aktiebolag)? Sen undrar jag också om man har ett kvitto med något för 558 kr (får man dra av 550kr då eller måste de va under beloppet?). Samt går det att föra in ett kvitto där det är andra grejer köpta också eller måste det enbart vara julgåvan på kvittot?
Hej
Om företaget betalt något för 558 så blir hela summan på 558 kr underlag för förmånsbeskattning. Skulle priset överstiga 550 kr totalt så är det bättre om du har möjlighet att köpa in detta med privata pengar och sedan lägga in 550 kr i bokföringen.
Det spelar ingen roll om du har andra företagsrelaterade saker på kvittot så länge du bokför detta rätt dvs det som inte är en julgåva bokför du på ett annat konto genom att dela upp konteringen. Det är samma konto 7690 för dig också.
/Joachim
Tack snälla för ditt svar! En till fråga bara för att säkerställa...Precis, om jag köper julgåvan med privata pengar för 558kr, kan jag då använda kvittot på 558kr men enbart bokföra 550kr i bokföringen (eftersom jag betalat med privata pengar)? Går det att göra även på större summor, om jag t.ex köpt något för 800kr, kan jag dra av 550 som julgåva då bara om jag har betalat med privata pengar?
Samma fråga angående kvittot igen då om jag betalar med privata pengar, går det att använda ett kvitto där även andra saker är med på kvittot om jag har betalat med privata pengar?
Julgåvan får inte vara dyrare än 550 kr egentligen så rekommandationen är att försöka hålla dig under det beloppet.
Skulle det skilja ett par kr så lägger du enbart in 550 kr i företaget. men rekommenderar inte att köpa en julgåva för 800 kr och enbart lägga in 550.
Skulle det vara som i tidigare exemplet ett totalpris på 558 kr så skulle jag säga kan vara ok även om man helst inte bör överstiga 550 kr.
Vill du ge suppleaten en dyrare julgåva så är ju alternativet att du betalar det helt privat och inte tar upp något i företaget.
ja du kan använda kvittot även om du betalt för andra saker. Hur något betalas och av vem spelar ingen roll så länge man kan styrka att det är ett inköp som tillhör företaget.
/Joachim
Tusen tusen tack för alla dina tydliga svar!!
Ha en fortsatt fin dag!
Inga problem alls bara kul om det var till hjälp.
Önskar dig detsamma.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.