Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sara L
MEDLEM

Justera en faktura där jag betalt för mycket och sedan fått tillbaka pengar

Hej,

Jag undrar hur jag bokför en justering. Jag betalde 851 kr istället för 815 kr på en faktura. Företaget har nu betalt tillbaka de 36 kr som skiljde, en ren inbetalning utan något underlag.

Hur gör jag för att bokföra detta? Jag har inte bokfört den felaktiga inbetalningen utan bara själva fakturan. Är det någon som kan hjälpa mig vore jag mycket tacksam.

 

mvh Sara

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det enklaste sättet att hantera detta på är att bokföra både betalningen på 851 kr och återbetalningen på 36 kr mot samma kostnadskonto utifrån vad det är du betalt för. Du väljer t ex konto 4000 på både din betalning och på summan som återbetalats. På så sätt kommer de två transaktionerna bli totalt sett rätt dvs att du har betalt in 815 kr. 

Har du möjlighet att ta en kopia på fakturan så kan du använda den som underlag även till återbetalningen och skriva en notering på kopian att den avser en återbetalning av 36 kr pga av en felbetalning tidigare.

Ett något mer krångligt sätt är att dela upp konteringen av de 851 kr på följande sätt. 

1930 bank kredit 851
4000 t ex Inköp material och varor debet 652
2641 Ing moms debet 163
1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer debet  36

Återbetalningen på 36 kr från leverantören bokförs sedan mot konto 1684 enbart.

Båda alternativen ovan gå bra att använda sig av.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 Hej igen, jag kan bokföra betalningen på 815 kr och sedan lägga till en bankhändelse eller bokföringshändelse när jag håller på att matcha bankhändelsen. Det står ju då -36 kr. Men jag förstår inte vad jag ska klicka i då för inget finns i rullisterna.   

Mvh Sara

Hej

Som jag förstår det så har du betalt 851 kr och har en händelse på den summan att bokföra under kassa och bankhändelser. Stämmer detta?

Då finns det två lösningar på hur detta bokförs. 

Klicka på knappen matcha och välj fakturan om du har en faktura att matcha mot. Sedan använder du knappen ny bokföringshändelse nere till höger.
Välj övrigt uttag och egen kontering. 

1. Bokför restbeloppet på 36 kr mot samma konto som du bokfört fakturan mot.
2. Bokför restbelppet på 36 kr mot 1684.

Du är välkommen att återkomma om detta inte skulle lösa problemet.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

 

Hej, tack så väldigt mycket. Jag har följt dina instruktioner (mycket tydligt, tack).

Men vad gör jag nu med Kassa & Bankhändelsen på 36 kr. Ska jag bara ignorera den nu eftersom beloppet ändå är bokfört?

 

Mvh Sara

Hej

De 36 kronorna skall matchas via övrig insättning > egen kontering och kontot som du bokför den mot skall vara samma konto som du valde att lägga den överskjutande deln av din tidigare betalning. 

När du gör den konteringen så kommer de 36 kr inte påverka något i din bokföring då återbetalningen justerar saldot på det kontot du valt.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Tack så mycket för hjälpen! Jättebra.

Mvh Sara

Varsågod

Om fler funderingar uppstår så är du välkommen att återkomma.
Joachim

Sara L
MEDLEM

Hej, tack för snabbt svar. Menar du att jag kan matcha båda Kassa och Bankhändelser med samma faktura? Jag är ganska ny på detta... 

Mvh Sara

Sara L
MEDLEM

 Hej igen, jag kan bokföra betalningen på 815 kr och sedan lägga till en bankhändelse eller bokföringshändelse när jag håller på att matcha bankhändelsen. Det står ju då -36 kr. Men jag förstår inte vad jag ska klicka i då för inget finns i rullisterna.