Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert7
UTFORSKARE

K10 förvirring

Jag sitter och fyller i K10:an för första gången och är totalt förvirrad. Hoppas någon har drivit ett eget aktiebolag längre än mig kan hjälpa mig lite utan att hänvisa mig till skatteverkets hemsida eller broschyr (been there, done that).

 

Jag startade bolaget i juli 2018 och ägde således aktierna vid ingången av 2019. Första utdelningen betalades enligt huvudregeln nu i Februari (år 2020). Ingen utdelning plockades ut för 2019.

 

För beskattningsåret 2019, måste jag välja mellan förenklings- och huvudregeln trots att ingen utdelning betalts ut. Eftersom jag enbart betat ut lön för 5 månader kvalificerar jag mig inte för huvudregeln. Därav bör jag välja förenklingsregeln. Är det korrekt uppfattat?

 

Om jag väljer förenklingsregeln sparar jag ett utdelningsutrymme på 171 875 kr till år 2020. Hur är det möjligt? Jag trodde inte man var kvalificerad för utdelning alls under 2019?

 

Innebär detta att jag under 2020 egentligen kunde betala en utdelning baserad på huvudregeln (ca 250 000 kr för år 2020) plus det sparade utdelningsutrymmet ovan?

2 SVAR 2
Robert7
UTFORSKARE

Svarar mig själv. Pratade med en redovisningskonsult och tänkte dela med mig i fall andra stöter in i samma problem.

 

Antagandet är rätt. Man kan använda förenklingsmetoden och spara utdelningsutrymmet till kommande år.

Tack Robert för att du väljer att dela med dig av svaret!

Sharing is caring 😍