Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kan jag ändra räkenskapsår i efterhand?

Jag har (pga slarvighet) anget ett förlängt räkenskapsår i Visma spcs. 2023-10-01 till 2024-12-31. Jag hade däremot anmält förkortat räkenskapsår till Skatteverket... Väldigt slarvigt av mig. Kan jag ändra räkenskapsåret i Visma så det blir förkortat istället, alltså gälla 2023-10-01 till 2023-12-31 istället?

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Man kan ändra startdatum på det första räkenskapsåret och slutdatum på det sista så det ska gå att ändra. Gå in på Räkenskapsår och Redigera.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

När jag gör detta får jag följande felmeddelande: 

Det finns verifikationer på det nuvarande räkenskapsåret efter det angivna slutdatumet.

 

Jag har ju fortsatt köra på med bokföringen under januari 2024... Betyder det att jag behöver ta bort dessa verifikationer innan jag kan ändra slutdatum för räkenskapsåret?

Hej

 

Tror inte att du kan ta bort verifikationerna från 2024. Föreslår att du i stället kontaktar Skatteverket och ber om förlängt Räkenskapsår.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Sofia_
UTFORSKARE

Hej! 

Jag tror jag har samma typ av problem: Vi har anmält förlängt räkenskapsår (oktober 2022-december 2023) till Skatteverket, men jag har inte fattat konsekvenserna av inställningarna i Visma så där har jag ju ett räkenskapsår som är januari 2022-december 2022, och ett som är januari 2023-december 2023 (och nu ett nytt från januari 2024). Går det att ordna upp i det här? 

 

Jag upptäckte felet först nu i årsredovisningsmodulen... super-klantigt av mig, men inte så lätt att förstå alla konsekvenser när man är ny 😕

Hej @Sofia_ 

 

Tack för att du kontaktar oss och jag håller med dig om att det kan vara lite mycket att hålla koll på i början som får stora konsekvenser framgent. 

 

Precis som @Roffakab skriver lite högre upp i tråden så kan du endast ändra startdatum på det första räkenskapsåret och slutdatum på det senaste. Om fel datum finns i något annat räkenskapsår än det senaste, är en omstart av företaget tyvärr nödvändig. 

 

Läs noga i hjälpavsnittet Omstart av företag och om du vill att vi ska titta på det tillsammans så slå gärna en signal till supporten.  

 

/Tinna

Sofia_
UTFORSKARE

Då provar jag att starta om 🙂

Hej @Sofia_ 

 

Var noga med att läsa instruktionerna innan du startar om bara. Vill du dubbelkolla något är du alltid välkommen att slå en signal till vår kunniga support

 

Lycka till och ha en fin dag. 

/Tinna

Hej @Tinna Gunnarsson 

En uppföljningsfråga: Jag ser inga bankhändelser efter omstarten - kommer de inte med? Hur gör man för att få in dem igen på ett enkelt sätt? Vi har inte haft bankkoppling eftersom det är så pass lite aktivtet i vårt AB.

 

Hälsningar,

Sofia

Hej Sofia

Du behöver läsa in kontoutdragen på nytt. Efter en omstart så tas all data bort helt vilket gör att all information måste läggas in eller läsas in på nytt. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim