Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag göra avdrag för konsertbiljett?

Jag är Musiker och driver Enskild firma.
Som en slags utbildning/kompetensutveckling/studiesyfte etc har jag i företaget köpt en biljett till en konsert. Det är ju förmodligen ganska luddigt för någon med en annan typ av verksamhet, men i mitt fall handlar det om att hänga med i utvecklingen och även titta in specifika delar av en konsert.

- Jag vet dock inte riktigt hur jag ska benämna det i bokföringen (utbildning/kompetensutveckling/studiesyfte etc)?
- Och vilket konto jag ska belasta konsertbiljetten och kostnader i och med det?
- Någon som har gjort detta eller har ett förslag?


Bonusfråga:
Kan jag även ta kostnader för resa och boende i samband med detta på företaget?
- Vad bokför jag detta som i så fall?
- Kan jag även ta ut traktamente för detta?
- Kan jag även dra av för resan i så fall?

Tacksam för svar!
3 SVAR 3

Om vi förutsätter att Skatteverket skulle godkänna avdraget och då utan att förmånsbeskatta dig, något som jag betvivlar starkt, så är ju allt en arbetsresa om du inte "dräller runt" rent privat också så att säga. Kto 5800 för resekostnad, boende och sedan traktamente för merkostnader. Men det gäller att skatteverket ser detta som en utbildning, vilket är osannolikt. Men om du kan få en "bakomkulisserna"-visning före och kanske efter, någon form av information och sedan ha papper på det så ökar chansen för att det skall gå igenom. Men å andra sidan är det en försvinnande liten chans att du blir granskad. Men den finns, glöm inte det. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, förstår dina tankar.

Om vi inte tänker avdrag, endast Bokföring av kostnaden på biljetten (och ev resa och boende) som är betalad/betalat av företaget, vad tror du då?

Om du har enskild firma och inte får dra av det så kan du lika gärna betala privat eller genom eget uttag. I enskild firma så är ”ej avdragsgillt” lika som privat. Det är avdraget som är intressant. Det är däremot en helt annan sak om man har AB.